Ahad, 4 April 2010

Suatu masa dahulu... Surat Mahathir kepada Tunku Abdul Rahman

Antara beberapa petikan surat terbuka Dr Mahathir kepada Tunku Abdul Rahman bertarikh 17 Jun 1969. Antara lain, surat ini mengkritik keras pemerintahan Tunku Abdul Rahman yang dikatakan gemar ‘bergembira dengan orang-orang Cina’ ketika rakyat sedang tertekan berikutan suasana negara yang berada di dalam keadaan huru-hara.


Beliau juga memberi peringatkan kepada Tunku Abdul Rahman bahawa ‘kita serupa,’ tiada siapa antara kita yang lebih Melayunya. Dr Mahathir berdarah campuran Pakistani dan Tunku dikatakan berdarah campuran Siam. Jesteru itu, Dr Mahathir memberi ingatan kepada Tunku, jangan cuba timbulkan isu siapa yang lebih Melayu di antara mereka.


Perenggan 7

‘Mereka kata Tunku chuma ingin di-kenalkan sebagai ‘The Happy Prime Minister’ walaupun ra’ayat menderita. Mereka tahu bahawa dalam keadaan dharurat pun Tunku ashek……………..dengan kawan2 China Tunku. Budak2 polis mencherita yang Tunku menggunakan kenderaan dan eskot Polis untuk………’


Perenggan 8

‘Sa-balek-nya pula orang2 China tidak ada sedikit pun hormat kepada Tunku. Mereka berkata Tunku ‘naïve’ dan tidak ada kaliber. Ada lagi yang mereka kata yang ta’ dapat patek sebutkan. Kata2 itu datang dari semua golongan orang China, dari intelek sa-hingga China becha.’


Perenggan 13

Patek di-beri tahu ia-itu Tunku berkata patek Pakistani. Patek tidak percaya kata2 orang kerana patek tahu Y.T.M Tunku tidak akan berkata begitu. Patek-lah yang selalu mempertahankan Tunku apabila orang2 PAS kata Tunku anak Siam yang ta’ berhak memimpin orang Melayu. Jadi Tunku juga akan mempertahankan patek walau pun maseh ada dua sudu darah Pakistani dalam tuboh badan patek.


Tiada ulasan:

Paparan Halaman