Sabtu, 13 Mac 2010

Rasuah, ISA, AUKU: Apa Anwar Buat Ketika Dalam Kabinet?

Artikel Retro

Setelah 12 tahun Anwar Ibrahim dipecat dari semua jawatan dari kerajaan dan Umno, pada 2009 lalu beliau bergiat semula dalam sepak terajang politik negara ini. 

Jikalau dahulu, semasa di dalam kerajaan beliau menjalankan dasar-dasar kerajaan, berbeza dengan sekarang, beliau ialah ketua pakatan pembangkang yang disegani. 

Kelantangan beliau mengkritik dasar-dasar kerajaan hari ini, khususnya terhadap rasuah, ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) dan AUKU (Akta Universiti dan Kolej Universiti) kadang kala menimbulkan persoalan, apa yang beliau lakukan semasa beliau berada di dalam kabinet?



Apabila berbicara mengenai hal ini, perkara yang sering tidak lepas dari persoalan ialah adakah Anwar memang benar-benar menentang rasuah yang semakin membarah dalam kerajaan, akta-akta yang menindas kebebasan bersuara - ISA, AUKU dan lain-lain akta yang seumpamanya. 

Tindakan Anwar ketika di dalam kabinet


Peroalan mengapa beliau tidak melakukannya semasa beliau berada di dalam kerajaan dahulu pasti dipersoalkan dan tentunya lebih kerap dimainkan oleh pemimpin-pemimpin BN dan kolumnis media-media kawalan kerajaan. 

Bukankah ketika itu adalah kesempatan terbaik untuk beliau memansuhkan akta-akta drakonian tersebut dan mengheret jerung-jerung yang menerima rasuah ke muka pengadilan?


Timbalan PM era Mahathir paling mencabar

Umum mengetahui, menjadi seorang Timbalan Perdana Menteri kepada Mahathir Mohamad tidaklah semudah menjadi Timbalan Perdana Menteri kepada Abdullah Badaw, Najib Razaki dan tiga PM sebelumnya. 

Bagi Abdullah Badawi memadai dengan hanya seorang timbalan berbanding Mahathir yang mempunyai sehingga empat orang Timbalan Perdana Menteri.


Malah kuasa pemutus keputusan penting oleh para menteri yang ada dari dahulu hinggalah hari ini juga tidaklah mutlak walaupun dalam bidang kuasa kementerian masing-masing. 

Contohnya, Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Pelajaran tentunya tidak akan menarik semula perlaksanaan PPSMI jika tidak dipersetujui oleh Najib. 

Begitu juga dengan Hishamuddin sebagai Menteri Dalam Negeri, tentunya tidak akan berani, walaupun sekadar menyebut pindaan ISA akan dikaji jika tiada lampu hijau dari Najib atau mungkin juga diilhamkan sendiri oleh Najib.

Sama juga dengan isu kenaikan harga gula, beras, petrol dan lain-lain. Walaupun menurut mereka, pada dasarnya, setiap keputusan yang dibuat telah dibincangkan dalam mesyuarat kabinet, namun kuasa veto Perdana Menteri adalah pemutus utama tidak dapat dinafikan. Akhirnya, telunjuk 1 Malaysia itulah juga akan dijadikan kiblat.

Apatah lagi menjadi Timbalan kepada Mahathir, tentunya memerlukan seseorang yang sehaluan dengannya, seseorang yang mampu menari seirama dengan tariannya, tidak kira samada tindakan itu menguntungkan rakyat atau menguntungkan kroni. 

Apa yang penting, harus bersedia mengungkapkan kata-kata ‘yes boss’. Perilaku seperti ini tentunya bertentangan dengan jiwa Anwar Ibrahim sendiri hinggalah mengundang pertengkaran demi pertengkaran antara kedua mereka.

Kejadian pertengkaran antara mereka ini diakui sendiri oleh mereka yang rapat dengan Anwar Ibrahim seperti Azmin Ali, Ezam Nor malah Mahathir sendiri turut pernah mengakuinya. 

Pernah dalam beberapa ceramah politik oleh Ezam Nor dan Azmin Ali sekitar tahun 1999, mereka menceritakan bagaimana pada suatu hari, Anwar Ibrahim keluar dari bilik PM dengan muka yang merah padam setelah bertengkar dengan Mahathir berkenaan isu penyelewengan yang dilakukan oleh Menteri Kabinet dan VIP Umno yang lainnya.

Sikap Mahathir yang melindungi perlakuan menyeleweng ini sama sekali tidak dapat diterima oleh Anwar. 

Selain itu, keutamaan dasar Mahathir untuk menyelamatkan syarikat-syarikat kroni dengan menelan belanja berbillion ringgit akibat kemelesetan ekonomi ketika itu tidak dipersetujui oleh Anwar yang ketika itu Menteri Kewangan telah memburukan lagi hubungan mereka.

Pada tahun 1997, ketika Mahathir bercuti 3 bulan di luar negara, Anwar Ibrahim yang ketika itu memangku jawatan Perdana Menteri telah mengambil kesempatan itu dengan mengubal Akta Pencegah Rasuah 1997. Tindakan Anwar itu telah menambahkan kecurigaan Mahathir terhadap beliau. 

Mahathir mula merasakan Anwar sebagai seseorang yang tidak boleh diharapkan untuk menjaga kepentingannya dan kroni-kroninya apabila beliau bersara kelak. 

Ditambah pula, hasutan-hasutan dari mereka yang turut merasakan diri mereka bakal terancam dengan dakwaan rasuah apabila Anwar dilantik sebagai Perdana Menteri nanti.

Ketika itu, pendirian Mahathir yang terlalu obses terhadap ISA dan AUKU memanglah amat jelas dan diketahui umum. Apatah lagi, AUKU adalah akta dari air tangan beliau sendiri. 

Beliau yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri ketika itu tidak akan teragak-agak menggunakannya ke atas penentang-penentang beliau.

Sekiranya ketika itu Anwar mula menunjukan pendirian kerasnya dan bertindak agresif untuk menghapuskan kedua-dua akta ini, tentunya awal-awal lagi Anwar akan tersingkir dari persaingan politik untuk menuju puncak dan seterusnya menjadikan misinya gagal tidak sampai pun separuh jalan. 

Malah, nescaya tidak akan sampai ke jawatan nombor dua kerajaan yang berjaya disandangnya ketika itu.

Untuk menghapuskan kedua-dua akta ini dan memerangi rasuah secara total, Anwar perlu berada di puncak terlebih dahulu.

Jika difahami falsafah politik beliau, “untuk mengubah sesuatu, kita harus berada pada sesuatu kedudukan yang tinggi,” maka jelaslah, semasa beliau di dalam kerajaan lagi beliau telah mula melaksanakan misinya untuk melakukan perubahan terhadap sistem-sistem yang beliau tentang termasuklah ISA, AUKU dan amalan rasuah yang semakin berleluasa. 

Cuma kerana demi melindungi misinya pada masa itu, tidaklah beliau tunjukan secara agresif walaupun telah dapat dihidu oleh pemimpin kerajaan yang korup. 

Untuk mencapai matlamat itu, perkara pertama yang perlu beliau lakukan ialah menakluk puncak tertinggi dalam pemerintahan negara ini.

* Artikel retro ini telah diterbitkan di BC pada 13 Mac 2010. Selain itu ia juga pernah diterbitkan di akhbar Konsep Era Pakatan. 

Khamis, 11 Mac 2010

Makluman Media

Pihak polis akan merekod kenyataan Dato' Seri Anwar Ibrahim, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, pada jam 11 pagi esok berhubung ceramahnya di seluruh negara. Butiran adalah seperti berikut:

Tarikh: 11 Mac 2010 (Khamis)
Masa: 11 pagi
Tempat: Aras 3, Ibu Pejabat KEADILAN, Merchant Square, Tropicana

Kami menjemput pihak tuan ke Ibu Pejabat KEADILAN untuk mendapatkan respon dari Dato' Seri Anwar Ibrahim sendiri berkenaan tindakan terbaru pihak polis demi menghalang beliau dari mempertahankan dirinya yang difitnah kali kedua. Jurukamera/jurufoto pihak tuan juga berpeluang merakamkan prosiding soal siasat tersebut.

Kehadiran pihak tuan amatlah dihargai.

Sekian, terima kasih.


BIRO KOMUNIKASI
PARTI KEADILAN RAKYAT
A-1-09, Merchant Square
No. 1, Jalan Tropicana Selatan 1
47410 Petaling Jaya

Tel: +603 7885 0530
Fax: +603 7885 0531

Selasa, 9 Mac 2010

PRESTASI KERAJAAN NEGERI-NEGERI PAKATAN RAKYAT SEPANJANG DUA TAHUN

Pakatan Rakyat secara tuntas memperlihatkan kerjasama dan muafakat utuh demi memasti serta menjamin kemaslahatan rakyat. Pakatan Rakyat akan sentiasa menjunjung prinsip-prinsip Perlembagaan yang menjamin hak orang Melayu, agama Islam sebagai agama Persekutuan, kedudukan istimewa Raja-Raja Melayu dan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.

Pakatan Rakyat akan terus memastikan dasar-dasar yang dilaksanakan didasari prinsip ketelusan dan pertanggungjawaban. Berdepan dengan masalah perkauman yang meruncing, rakyat di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat menunjukkan perpaduan kaum yang semakin jitu dan utuh. Negeri-negeri Pakatan menunjukkan prestasi ekonomi yang memberangsangkan jika dibandingkan dengan negeri yang ditadbir Umno-Barisan Nasional.


SELANGOR

Negeri Selangor mencatatkan jumlah pelaburan sebanyak RM6.76 billion pada tahun 2009 dan mencipta sebanyak 20,753 peluang pekerjaan. Dari jumlah pelaburan tersebut, RM2.752 bilion (40.8%) merupakan pelaburan tempatan. Manakala Projek Industri yang diluluskan di Selangor berjumlah 278, ianya merupakan yang tertingi dicatatkan di negara ini.

Kerajaan Negeri Selangor juga mensasarkan enam hingga tujuh peratus pertumbuhan dalam Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) tahun ini daripada penguncupan sebanyak 3.87 peratus tahun lepas.

Selangor juga mencatatkan penurunan indeks jenayah sebanyak 5.3 peratus iaitu sebanyak 54,339 kes sepanjang tahun 2009 berbanding 57,704 kes pada tahun sebelumnya.

Kerajaan Negeri juga memperuntukkan kira-kira RM6 juta kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) di negeri ini bagi menjalankan aktiviti pendidikan dan pembelajaran berteraskan Islam sepanjang 2010. Peruntukan ini diberikan kepada SAR yang tidak pernah mendapat sebarang peruntukan kewangan dan peralatan pembelajaran dari Kerajaan Negeri mahupun sumbangan individu.


PULAU PINANG

Pulau Pinang meluluskan sebanyak 104 projek industri (ketiga tertingi). Dasar CAT (daya saing, pertanggungjawaban dan ketelusan) menjadi pemangkin kepada kejayaan Pulau Pinang untuk merekodkan lebihan belanjawan (surplus) sebanyak RM88 juta berbanding jangkaan defisit sebanyak RM35 juta (belanjawan 2008)

Kerajaan Negeri Pulau Pinang juga mewujudkan 200 ekar hub pendidikan untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai pusat pendidikan terunggul. Pengiktirafan serta bantuan kewangan (pemberian tunai) kepada pelajar terbaik SPM dan STPM serta para huffaz.

Bantuan kewangan kepada Sekolah Agama Rakyat berjumlah RM97 ribu per sekolah, RM60 ribu kepada setiap sekolah Cina dan RM63 ribu kepada setiap sekolah Tamil. Jumlah keseluruhan ialah RM11.3 juta.


KEDAH

Pelaburan adalah penyumbang kepada pembangunan ekonomi negeri. Di bawah kepimpinan YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, Kedah telah mencatatkan pelaburan keseluruhan lebih RM839 juta bagi tempoh Januari hingga September 2009, dengan nilai pelaburan tempatan sebanyak RM279.4 juta dan pelaburan asing sebanyak RM559.8 juta.

Kini dengan keluasan 1,000 hektar kerajaan mendapat hasil RM16.7 juta, tidak termasuk cukai per tan metrik bila balak dikeluarkan dari hutan. Sedangkan di bawah pentadbiran Umno-BN, dengan keluasan yang sama, hanya mampu mengutip RM3 hinggga RM4 juta sahaja termasuk cukai kayu pertan metrik. Kejayaan ini merupakan hasil dari pelaksanaan dasar yang telus serta tidak berkompromi dengan rasuah.


KELANTAN

Semenjak 20 tahun lepas Kerajaan Kelantan secara berterusan dianaktirikan akan tetapi Kelantan tetap berjaya dengan program negeri berkebajikan. Program Kifalah untuk anak yatim, golongan miskin, ibu tunggal dan orang kurang upaya telah menjadi contoh kepada banyak negeri. Begitu juga dengan program Perbadanan Ladang Rakyat yang membantu golongan marhaen, Bandar Baru Tunjung dibina menjadi pusat komersil satelit kepada Kota Bharu. Kerajaan Negeri berjaya mengambil alih bekalan air daripada Thames Water kepada Air Kelantan. Selain itu PMBK menjadi agensi pelaburan utama negeri yang sebelum ini gagal di bawah pemerintahan BN sebelum 1990. Kerajaan Negeri berjaya menguruskan 20 sekolah agama bantuan penuh kerajaan negeri yang cemerlang dan menjadi saingan kepada sekolah premier di bawah Kementerian Pendidikan. Kehadiran pelbagai syarikat multinasional adalah bukti kuasa beli rakyat Kelantan terus kukuh. Sepanjang 20 tahun pemerintahan ekonomi tempatan dibina secara kendiri tanpa bantuan stimulus dari kerajaan Pusat.

BIRO KOMUNIKASI
PARTI KEADILAN RAKYAT

Khamis, 4 Mac 2010

Kerajaan Suku-sakat, Anak Beranak dan Laki Bini

Pernah dengar kisah Kerajaan Anak-beranak sedikit masa dahulu? Ya, benar kerajaan sedemikian memang pernah wujud dan agak terkenal dengan tag line Islam Hadhari. Sebenarnya sebelum wujudnya Kerajaan Anak-beranak, telah wujud Kerajaan Suku-sakat. Kerajaan ini juga mempunyai tag line yang tersendiri iaitu, Wawasan 2020.

Kini era Kerajaan Suku-sakat dan Kerajaan Anak Beranak telah pun berlalu. Namun wujud satu lagi kerajaan yang tidak kurang juga hebatnya iaitu Kerajaan Laki-bini. Kerajaan Laki-bini ini juga mempunyai tag line yang telah menelan perbelanjaan untuk tujuan promosi berjuta-juta ringgit iaitu 1Malaysia.

Apa pun, baik Wawasan 2020 oleh Kerajaan Suku-sakat, Islam Hadhari oleh Kerajaan Anak- beranak mahupun 1Malayia oleh Kerajaan Laki-Bini, ketiga-tiga ini tiada apa yang berbeda pun. Hanya retorik kosong untuk penyedap hati rakyat belaka. Ketirisan tetap berlaku. Rasuah masih bermaharajalela. Yang mendapat untung dan kaya-raya ialah mereka dua, tiga kerat di atas.

Rakyat marhaen pula, pi mai pi mai tang tu juga... Melopong, ternganga mendengar kisah wang berbillion-billion masuk ke kantung si polan dan si polan...

Muhyiddin, Zahid VS Najib, Hishammuddin

Selepas PRU-12 yang menyaksikan tsunami politik melanda Umno dan BN pada 2008, Perdana Menteri ketika itu Tun Abdullah Badawi terpaksa berada di dalam kedudukan bertahan apabila serangan bertali arus dilancarkan terhadapnya baik dari luar kerajaan mahupun di dalam kerajaan sendiri.

Tamparan hebat ketika pasca PRU-12 tersebut telah memberikan rentetan tamparan lain yang tidak mampu beliau tangkis. Selain kehilangan empat buah negeri selain Kelantan, kejadian Menteri Besar Terengganu pilihan beliau, Idris Jusoh yang tidak mendapat perkenan Baginda Pemangku Sultan Terengganu, kritikan hebat dari mantan PM Mahathir Mohamad, malah terdapat desakan kuat dari dalam Umno sendiri supaya beliau melepaskan jawatan Perdana Menteri. Itu belum lagi diambil kira kritikan keras dari pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat.

Antara tangan-tangan yang memainkan peranan penting hingga membawa pengunduran Abdullah dari tampuk kekuasaan ketika itu, tidak lain dan tidak bukan ialah Timbalan Perdana Menteri kini iaitu Muhyiddin Yassin. Di mana akhirnya Najib telah menerima faedah terbesar apabila ditolak ke atas sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-6 dengan tanpa perlu berbuat apa-apa.

Muhyiddin juga turut mendapat faedah dari perletakan jawatan Abdullah Badawi apabila beliau menerima pencalonan terbanyak sebagai Timbalan Presiden ketika Pemilihan Agong Umno 2008 dan akhirnya memenangi pertandingan tersebut. Walaupun wujud perasaan kurang selamat dalam diri Najib apabila Muhyiddin menjadi timbalannya, mahu atau tidak, Najib terpaksa akur kehendak perwakilan Umno yang memenangkan Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden dan seterusnya melantik beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri. Tambahan pula, keberanian Muhyiddin menjolok sarang tebuan ketika era Tun Abdullah sebagai PM masih segar diingatan Najib.

Seorang lagi yang dilihat berani bermain api politik dalaman Umno ialah Zahid Hamidi. Keberanian ketika beliau memegang jawatan Ketua Pemuda Umno mengkritik dasar kerajaan di era Mahathir juga menjadi igauan Najib. Beliau yang pada awalnya mengumumkan untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden akhirnya berkompromi dengan Muhyiddin dan mengambil keputusan bertanding bagi merebut jawatan Naib Presiden.

Kini, kedua-dua mereka - Muhyiddin dan Zahid yang kebetulan kedua-duanya adalah bekas pengikut Anwar Ibrahim ketika di dalam Umno sekali lagi berkompromi untuk bergabung tenaga menyerang secara diam-diam terhadap kem Najib dan Hishammuddin Tun Hussein. Najib dilihat lebih mempercayai Hishammuddin yang juga sepupu beliau berbanding TPM Muhyiddin sendiri.

Situasi Hishammuddin yang memikul beban dan dikritik hebat berhubung isu PPSMI ketika menjadi Menteri di Kementerian Pelajaran akhirnya diselamatkan oleh Najib dengan memindahkan beliau ke Kementerian Dalam Negeri dan bebanannya digalas pula oleh Muhyiddin Yassin.

Selain itu, Hishammuddin turut mendapat kelebihan apabila kementeriannya beroleh peruntukan yang lebih tinggi termasuk peruntukan untuk kenaikan gaji dan elaun pegawai-pegawai dan anggota PDRM. Dalam masa yang sama, peruntukan bagi Kementerian Pelajaran di bawah Muhyiddin Yassin dan Kementerian Pertahanan di bawah Zahid telah dipotong atas alasan kemelesetan ekonomi. Tindakan Najib tersebut telah mendatangkan perasaan kurang senang kedua-dua mereka.

Dalam beberapa tugasan khas, Najib lebih gemar memberikan kepercayaan beliau kepada Hishammuddin berbanding Muhyiddin yang kelihatan sengaja dipinggirkan. Dengan cara demikian, ia dapat memberikan ‘mileage politik’ dan kredit kepada Hishamuddin. Terbaharu, Hishammuddin telah diberi kepercayaan oleh Najib untuk mempengerusikan jawatankuasa khas untuk meminda perlembagaan BN. Jika pindaan ini berjaya dilaksanakan ia merupakan kejayaan besar kepada Hishammuddin dan bakal melonjakan namanya.

Petanda-petanda Najib cuba menarik naik Hishammuddin ke atas dengan melangkau timbalannya awal-awal lagi telah dapat dihidu oleh Muhyiddin dan Zahid. Jika perkara ini berlaku, maka angan-angan Muhyiddin untuk menduduki jawatan nombor satu negara juga akan terkubur.

Begitu juga dengan nasib Zahid, oleh kerana beliau adalah seorang Naib Presiden yang dilihat sebagai pesaing utama kepada Hishammuddin maka beliau harus disisihkan awal-awal lagi. Manakala seorang lagi Naib Presiden yang ada, Shafie Apdal pula dilihat sebagai seseorang yang tidak mempunyai sebarang kekuatan untuk mendatangkan ancaman bahkan hanya tempelan belaka.

Pertentangan antara dua kem ini semakin jelas dapat dilihat dalam beberapa isu. Isu kehilangan dua buah enjin jet pesawat F-5E yang telah dua tahun berjaya dirahsiakan dari pengetahuan umum ketika Najib memegang jawatan Menteri Pertahanan akhirnya terdedah apabila diambil alih oleh Zahid. Zahid, sekali lagi membuat pendedahan mengemparkan bahawa terdapat pegawai-pegawai kanan Kementerian Pertahanan yang mendedahkan rahsia pertahanan negara kepada duta-duta asing. Tujuan pendedahan ini dilakukan untuk memberikan imej buruk dan melemahkan kredibiliti Najib yang menguasai Kementerian Pertahanan pada masa itu.

Selain itu, satu keputusan yang telah lama dibuat semasa era Najib, menamatkan tauliah pesawat MIG-29 dan digantikan dengan pesawat baru juga dibatalkan oleh Zahid. Menurut Zahid, disebabkan keadaan ekonomi yang sedang meleset tidak mengizinkan, maka pesawat tersebut akan terus digunakan sehingga sekurang-kurangnya lima tahun lagi.

Bagaimana pun Muhyiddin harus menantikan kesempatan terbaik untuk melancarkan tindakan balas seterusnya. Kesempatan terbaik yang dimaksudkan ialah selepas PRU-13 nanti dan bergantung pula juga kepada keputusannya nanti. Seandainya BN masih lagi kekal memerintah dengan kekurang dua pertiga majoriti kerusi di Parlimen, beliau akan melancarkan serangan terbuka terhadap Najib seperti mana yang dilakukan ke atas Abdullah.

Jika paten serangan terhadap Abdullah diambil kira, kemungkinan ketika itu Zahid yang bakal bersuara mengesa Najib berundur. Jika berjaya, Muhyiddin akan bakal menjawat jawatan nombor satu di samping Timbalannya Zahid. Walau bagaimana pun ianya bukanlah tugas yang mudah selagi penasihat politik Najib, Mahathir dan Rosmah ada bersama beliau.

Selasa, 2 Mac 2010

Helping Nabilah To Smile Again

2010/02/28

By Teresa Yong
KUALA LUMPUR: Accident victim Nurul Ain Nabilah Amran, 12, has spent the past six months re-learning how to smile -- literally. Nine years ago, Nabilah was in a car accident in Labis, Johor.

She and her mother, Hazleah Md Salleh, 36, were flung out of their car in a collision with another car that swerved into their path.

Nabilah was then hit by another car, suffering laceration wounds to the upper right side of her face and a fracture of the middle ear, resulting in permanent palsy.

"This is why she's not able to smile," explained Pantai Medical Centre consultant plastic surgeon Dr Kim K. Tan.

Her parents spared no effort in seeking help for her, going in and out of hospitals and even resorting to traditional healers, but to no avail.

Nabilah's 42-year-old father, Amran Mohd Zain, a contractor earning RM2,000 a month, spent nearly RM100,000 on various treatments.

"It was only when I needed to get a doctor's letter for Nabilah's insurance claims that somebody recommended Dr Tan," he said.

Dr Tan first saw Nabilah in March last year and recommended reconstructive surgery to try and reconnect the nerves. The surgery was to cost RM30,000.

"The proposed treatment was to carry out an operation called "reanimation of the face".

"This would involve harvesting a muscle with its artery, vein and nerve from deep inside the thigh, transplanting with microsurgery to the right side of the face, and connecting up the blood vessels and nerve to functioning vessels and a nerve in the right side of the face.

"This would give her the best chance of developing a voluntary smile on the right side of her face.

"She would also need further work to her right upper eyelid and lower eyelid to help her close her eye."

Dr Tan referred Nabilah's family to NSTP charity unit, which publicised her appeal in the New Straits Times, Harian Metro and Berita Harian on June 3.

Following that, Grand Merger Network and Services sent a money order for RM30,000 for her medical expenses.


On June 9, Dr Tan performed two surgeries -- skin-grafting, and reconnection of the nerves and muscles.

"It takes time for the nerves to grow and she has to relearn how to smile by using a new set of nerves.

"She's almost done and we now need to review her case every six months for tidying up cosmetic corrections.

"She is doing well," said Dr Tan, who performed the six-hour operation with consultant plastic surgeons Dr Yap Lok Huei and Dr Margaret Leow.

Nabilah, a Year Six pupil of SK Sg Kanang, Kuantan, is now practising how to smile again every day.

"I am so happy that I can now smile. I thank Dr Tan for his support and encouragement," she said.

Amran conveyed his family's gratitude to NSTP and NST readers for their financial help. "We would also like to thank Dr Tan for all that he has done for our daughter.

"Before meeting him, we were told of options such as seeking treatment for Nabilah, either in China or India. But the estimated cost was between RM300,000 and RM600,000.

"As a token of our gratitude and appreciation, we are donating RM10,000 in Nabilah's name to the NSTP to help fund similar cases."

The contribution is part of the insurance compensation paid out to Nabilah.

Those who wish to help other needy patients can send cheques made payable to The New Straits Times Press (M) Bhd, to The Cashier, Finance Department/Charity Unit, The New Straits Times Press (M) Bhd, Balai Berita, No. 31, Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur.

* Artikel ini dipetik dari News Straits Times bertarikh 01/03/2010

Paparan Halaman