Khamis, 17 Disember 2009

Selamat Tahun Baru Hijrah 1431

Selamat menyambut Maal Hijrah 1431. Semuga dengan permulaan tahun baru ini, kita lebih menghayati hijrah Nabi Muhammad S.A.W untuk meneruskan perjuangan demi Agama Allah ini. Seperti yang semua maklum, perjuangan Islam untuk keadilan bukanlah tertumpu kepada umat Islam sahaja, malahan agama Islam memperjuangkan keadilan untuk manusia sejagat tanpa mengira warna kulit.

Di negara ini, walaupun Melayu Islam adalah majoriti, namun bukanlah bererti kita boleh menafikan hak warga negara yang lain. Melayu harus terima hakikat bahawa bumi bertuah ini turut dihuni bersama India, Cina, Kadazan, Iban, Murut, Orang Asli dan lain-lain. Bahkan mereka turut berperanan berjuang untuk menuntut kemerdekaan. Bahkan, andai di kawasan kejiranan kita terdapat 500 Melayu, 250 India dan 300 Cina, adalah munasabah untuk mereka turut berhak untuk mendirikan rumah ibadat mereka. Tiada mana-mana agama yang menganjurkan umatnya zalim, menindas dan sebagainya sesama manusia apatah lagi bagi agama Islam.

Bagi umat Islam sendiri, suatu hari nanti akan disoal apa ugama kamu. Malaikat tidak akan bertanya apa bangsa kamu atau adakah kamu bumiputera atau tidak!


Tiada ulasan:

Paparan Halaman