Jumaat, 15 Januari 2010

Jangan nak jadi hero!

Isu kebenaran oleh mahkamah untuk penggunaan Kalimah Allah untuk penerbitan Herald Catholic masih lagi hangat diperdebatkan walaupun telah agak lama berlarutan. Maka dari rentetan penghakiman mahkamah tersebut, beberapa siri perbuatan khianat vandalisma terhadap beberapa gereja dan surau di Malaysia. Berita mukhtahir hari ini, satu lagi perbuatan khianat menyimbah cat merah terhadap sebuah gereja di Kota Tinggi berlaku.

Menurut Ketua Polis Negara dalam satu kenyataannya beberapa hari lalu, siri-siri perbuatan khianat ini tiada kordinasi. Ertinya tindakan tersebut bukanlah dari kumpulan atau individu yang sama dan ianya tidak disusun atau berstartegi. Kita juga patut merasa lega, kerana hingga ke hari ini, secara umumnya masyarakat Kristian di negara ini tidak memberikan tindak balas yang agresif terhadap beberapa percubaan membakar gereja-gereja mereka.

Seandainya perkara ini berlaku (tindak balas agresif dari penganut kristian), kemungkinan tindakan-tindakan susulan yang lebih agresif pasti tercetus lalu menjadikan kenteteraman negara terancam.

Dalam berita berkaitan, seorang pelajar telah disoal siasat polis berhubung gurauannya di sebuah laman sosial, bahawa keterlibatan beliau dalam kegiatan tersebut. Walaupun ianya hanyalah guruauan pelajar tersebut, ia boleh dapat dilihat bahawa anggapan pelajar tersebut seolah-olah perbuatan khianat seperti itu adalah satu tindakan yang membanggakan. adakah pelajar tersebut beranggapan dengan menyerang rumah ibadat ugama lain akan menjadikan mereka dianggap sebagai wira oleh umat Islam negara ini?

Kalau ini yang difikirkan oleh pelajar tersebut mahupun oleh individu sebenar yang melakukannya, ternyata mereka silap perkiraan. Mereka masih tidak dapat memahami sentimen masyarakat Islam negara ini yang cintakan kedamaian. Bahkan tindakan seperti ini mengundang kecaman dan kutukan dari masyarakat Islam negara ini sendiri. Apatah lagi diangkat sebagai hero umat Islam, jauh sekali. Hakikatnya, tindakan khianat terhadap rumah ibadat ugama lain adalah satu tindakan menconteng arang ke muka umat Islam sendiri. Ianya adalah satu tindakan yang memalukan.

Dalam isu yang sama, ada juga yang menganalisa dan mentafsirkan isu ini sengaja diadakan oleh pihak-pihak tertentu dengan maksud-maksud tertentu. Kalau tafsiran ini benar, sekali lagi, alangkah malangnya. Isu yang boleh memecahkan perpaduan diekplotasikan untuk kepentingan pihak-pihak tertentu.

Tiada ulasan:

Paparan Halaman