Isnin, 11 Januari 2010

Rosmah Mansor, Bakal Bertanding PRU 13?

Tindak-tanduk berterusan Rosmah Mansor dalam memenuhi agenda promosi bagi mendapatkan publisiti untuk dirinya yang semakin ketara semenjak akhir-akhir ini semakin terserlah. Demi menjayakan agendanya itu, agensi-agensi kerajaan, saluran media yang dikuasai kerajaan 1 Malaysia bahkan harta benda dan wang kerajaan telah dipergunakan dengan sewenang-wenangnya untuk merealisasikan tujuan tersebut.

Ini dapat dilihat, penonjolan imej Rosmah yang dilakukan oleh media-media 1 Malaysia hingga ada kalanya menengelamkan individu nombor dua negara. Tindakan-tindakan beliau juga dilihat mengakibatkan berlakunya pertindihan tugas dalam urusan-urusan rasmi kerajaan yang sepatutnya diletakan di bawah sesuatu kementerian. Usaha meningkatkan imej Rosmah ini telah meletakan beliau diberi layanan lebih istimewa berbanding isteri-isteri perdana menteri terdahulu bahkan turut melebihi menteri-menteri kabinet 1 Malaysia yang ada sekarang.

Antara yang terbaru ialah kejadian tujuh sukarelawan termasuk seorang pelajar Perubatan Universiti Bristol United Kingdom dari Malaysia, Ibrahim Mohd Azmi, .yang menyertai konvoi Viva Palestina yang ditahan polis Mesir di Pelabuhan El-Arish pada 5 Januari lalu. Viva Palestina di Malaysia sendiri turut mengadakan demontrasi aman di hadapan kedutaan Mesir di Malaysia dan menyerahkan memorandum bantahan kepada Duta Mesir di sini.

Pada masa yang sama, Kementerian Luar turut mengarahkan kedutaan Malaysia di Kaherah menyiasat dan membantu pelajar Malaysia tersebut. Selepas 15 jam ditahan, akhirnya beliau dibebaskan dan menyertai semula konvoi tersebut. Pembebasan Ibrahim itu tentunya melegakan banyak pihak khususnya keluarga beliau sendiri yang tentunya bimbangkan keselamatannya sepanjang menyertai konvoi tersebut.

Ironiknya, tiba-tiba pada malam 7 Januari baru-baru ini, berita-berita di media kawalan kerajaan 1 Malaysia menyiarkan laporan dakwaan isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor, bahawa sebelum Ibrahim dibebaskan, beliau ada menghubungi wanita nombor satu Mesir, Suzanne Mubarak untuk memohon supaya Ibrahim dibebaskan.

Turut disiarkan ialah pertemuan beliau dengan kedutaan Mesir di Malaysia sambil diiringi beberapa pegawai kanan kerajaan. Suasana perbincangan tersebut, sekali pandang, Rosmah Mansor tidak ubah seperti orang nombor satu negara atau sekurang-kurangnya seorang menteri kabinet!

Walaupun Rosmah tidaklah bercakap secara berterus-terang, namun tidaklah sukar untuk memahami mesej tersirat yang beliau ingin sampaikan. Apa yang ingin beliau sampaikan ialah pembebasan Ibrahim tidak lain tidak bukan adalah kerana usaha yang dimainkan oleh beliau. Selain itu, beliau juga ingin menyampaikan mesej bahawa beliau mempunyai kuasa dan pengaruh di dalam dan di luar negara sehingga akhirnya Kerajaan Mesir membebaskan Ibrahim dari tahanan polis Mesir.

Maka timbul pula persoalan, adakah Menteri Kementerian Luar dan kedutaan Malaysia di Kaherah tidak memainkan peranan dalam isu ini? Sedangkan bagi Rosmah, memadai dengan hanya satu panggilan dan ‘bercakap-cakap’ dengan wanita nombor satu Mesir untuk membebaskan Ibrahim dari tahanan Polis Mesir. Jika begitu, elok benarlah kiranya selepas ini Rosmah membuat beberapa lagi panggilan ke luar negara, Michelle Obama isteri kepada Presiden Amerika misalnya, untuk ‘mengarahkan’ Kem Tahanan Gutanamo ditutup atau pun menghubungi Kerajaan Junta Myanmar untuk membebaskan Aung San Suu Kyi.


Begitu juga dengan publisiti meluas oleh akhbar-akhbar kawalan 1 Malaysia mengenai hadiah RM7 juta dari Putera Saud Al-Saud dari Arab Saudi kepada Rosmah Mansor yang kononnya kerana kejujuran beliau memulangkan sebuah kotak milik putera tersebut yang ditemui di dalam bot semasa beliau bercuti. Pada masa yang sama tidak pula timbul persoalan Rosmah bercuti di Laut Mediteranean semasa mengikuti rombongan lawatan resmi Perdana Menteri ke Perancis ketika itu.

Bukankah lawatan resmi bererti segala kos perbelanjaan ditampung oleh kerajaan? Adakah kos tersebut termasuk untuk menampung perbelanjaan Rosmah yang melencong jauh semasa mengikuti lawatan resmi Perdana Menteri hingga bercuti di Laut Mediteranean? Beberapa persoalan lain seperti siapa pemilik bot, tempat bot ini berlabuh dan beberapa isu lain juga menjadi persoalan yang boleh dipertikaikan.

Begitu juga dengan Projek Permata Negara yang menelan kos sebanyak RM20 juta yang diletakan di bawah kendalian isteri Perdana Menteri tersebut. Apakah kepentingan projek tersebut kepada negara sehingga menelan belanja yang begitu besar? Kalau pun benar projek tersebut memberi manfaat kepada negara, tidakkah RM20 juta tersebut terlalu besar untuk tujuan projek itu? Paling penting sekali, adakah wajar projek yang menelan belanja begitu besar dipertanggung jawabkan kepada seorang yang tidak menjawab di parlimen? Adakah Kementerian Pelajaran atau Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang lebih bersesuaian tidak mempunyai keupayaan untuk menjalankan projek tersebut?

Sebelum ini, Rosmah Mansor pernah dilaporkan menggunakan host internet kerajaan 1 Malaysia di bawah Jabatan Perdana Menteri bagi laman web beliau di mana ianya adalah sesuatu yang janggal. Kegilaan beliau terhadap publisiti semakin terserlah, hinggakan menjadi satu trend media-media kawalan kerajaan 1 Malaysia apabila atu demi satu berita tentang beliau disiarkan termasuklah hadiah RM1 juta dari Raja Fahd, nilai kejujuran Rosmah Mansor.

Rosmah Mansor juga pernah dilaporkan telah mengarahkan pemindahan wang ke luar negara secara tidak sah sebanyak RM600,000 ke dalam akaun beliau sewaktu beliau berada di Dubai pada Ogos 2008 yang dipercayai untuk membiayai urusan membeli-belah. Walaupun pengurup wang berkenaan, Salamath Ali telah dikenakan denda oleh Bank Negara, namun Bank Negara telah memejamkan mata terhadap orang yang mengarahkan pemindahan tersebut.

Apabila melihat latar belakang Rosmah Mansor, agak jelas menunjukan karakter beliau adalah seorang yang sentiasa gigih berusaha untuk memperolehi apa yang dihajati, mempunyai keazaman dan bercita-cita tinggi. Malahan menurut satu sumber yang pernah rapat dengan Rosmah Mansor, beliau adalah seorang yang lupa diri dan sanggup membuang saudara demi kepentingan mengejar sesuatu yang dicita-citakannya.

Melihat peranan aktif yang dimainkan oleh Rosmah dalam pentadbiran kerajaan semenjak Najib dilantik sebagai Perdana Menteri, tidak mustahil ada misi yang lebih besar tersirat disebalik usaha berterusan untuk memperolehi publisiti meluas. Melihat kebolehan beliau mempengaruhi corak pemerintahan kerajaan 1 Malaysia hari ini, memang wajar beliau diberikan satu meja khas di sebelah meja Perdana Menteri di dalam pejabat Perdana Menteri. Dengan adanya beliau di samping Perdana Menteri, urusan Kerajaan 1 Malaysia di dalam dan luar negara akan menjadi bertambah ‘lancar’ dengan hanya beberapa panggilan telefon.

Ahli-ahli politik, khususnya barisan kabinet kerajaan 1 Malaysia yang ada sekarang juga diingatkan, agar tidak terkejut sekiranya Rosmah mengumumkan akan turut bertanding dalam PRU 13 nanti! Mungkin ada yang beranggapan kenyataan seperti ini seperti satu lawak di pagi hari. Namun bagi insan yang bernama Rosmah Mansor, tiada yang mustahil.


2 ulasan:

Awanama berkata...

saya nak isytihar bajet 2011 untuk keluarga saya ni. Dengar semua!

pendapatan bulanan = RM2467.11
pendapatan lain tiada
isteri tidak bekerja sebab xnak bg anak kt pengasuh. Nanti pengasuh pijak2 anak saya.

perbelanjaan bulanan = rumah RM530(apartment sewa kecik je! )
kereta myvi RM450 (kereta kecik je!)
motor lagenda RM150 (utang, bkn cash! )
insurans RM200 (insurans cover anak kecik je!)
bil utiliti RM200 (letrik-air-astro-internet-tepon umah wajib ade!)
brg dapur RM400 (susu anak,lampin anak, brg basah kering)
minyak kereta RM320 (seminggu rm80 isi minyak)
zakat RM80 (ni wajib byr! )
tol + minyak blk kg RM120 (saya tinggal di gombak. sebulan sekali wajib
balik kg kt kedah, nnti mak kata anak durhaka)

cuba tuan2 puan2 kira, BAKI WANG GAJI SAYA RM17.11.
Duit tu la saya simpan untuk bayar ROADTAX + INSURANS KERETA,
SERVIS KERETA, BELANJA MAKAN SAYA KT OFIS, BAYAR SAMAN
EKOR YANG ENTAH POLIS MANA TEMBAK.

Jadi cuba saudara-saudara pikir, rakyat sendiri mcm saya ni pun tak membazir. 1.2 juta kakitangan awam di malaysia ni tak memandu mercedes s320, bmw 520i, honda crv 2.0, toyota fortuner 2.7g, toyota camry 2.4e, nissan murano 3.5.

Cuba saudara lihat para exco.menteri, hatta ADUN daerah sekalipun berbangga dengan kereta mereka. Tanpa kita sedar, kereta milik ADUN dipakejkan dengan pemandu, servis kereta ditaja kerajaan, No.plet kereta cantik pulak tu. WTK 5555, WUD 8989, WUH 7887.

kita hanya memandang saja, nak tegur ADUN, ADUN sombong.
tapi lihat semasa pilihanraya 2011 nanti, ADUN senyum kambing kt kita.
sebabnya mereka telah diajar cara-cara menyuap mulut rakyat dengan wang.
Supaya kita mengundi si ADUN sombong 2.

jadi kenapa nak bangunan TINGGI 100tingkat???????????
SEDANGKAN MISKIN TEGAR YANG DUDUK RUMAH NAK ROBOH MELAMBAK-LAMBAK.

Sebelum PM Najib nak bina bangunan 100tingkat, sila bina dahulu rumah2 untuk MISKIN TEGAR. SILA 0% dahulu MISKIN TEGAR NI. GEMBIRAKAN HATI RAKYAT SEBELUM GEMBIRAKAN HATIKAN HATI KONTRAKTOR KEPARAT.

BERSYUKURLAH wahai pemimpin kerana RAKYAT MALAYSIA masih tidak membakar bendera negara sendiri dan sebelum hati rakyat ni terbakar, JGN MEMBAZIRKAN WANG CUKAI RAKYAT dengan membuat projek bangunan mega movie setinggi 100tingkat.

cuba saudara-saudari lihat, 700,000 kakitangan sokongan bergaji KURANG DARIPADA rm3000 menderita sebenarnya.

Namun kita lihat apa kata PM " Saya tidak boleh membelanjakan lebih daripada pendapatan kerajaan semata-mata untuk bonus sahaja".

Rakyat malaysia sendiri pun sanggup bergolok-gadai untuk memastikan kerajaan stabil.
Rakyat malaysia sendiri pun sanggup bayar subsidi minyak untuk memastikan kerajaan berjimat.
Rakyat malaysia sendiri pun sanggup bayar saman ekor untuk memastikan kerajaan cukup wang.
Rakyat malaysia sendiri pun sanggup bayar tol untuk memastikan kerajaan untung atas jalan
Rakyat malaysia sendiri pun sanggup berjudi nombor ekor supaya kerajaan dapat hasil cukainya

JADI KITA FIKIR, KERAJAAN TIDAK SANGGUP BELANJA SUBSIDI UNTUK RAKYAT
CUKAI RAKYAT UNTUK RAKYAT, JANGAN SESUKA HATI MEMBAZIRKAN WANG RAKYAT
BILA MALAYSIA BANGKRAP, JANGAN SALAHKAN RAKYAT.

Awanama berkata...

aku bukan nak bela Rosmah laa, aku pon benci kat dia,tapi ko punya bajet tu salah,kalau gaji kecik tak payah nak balik kg sebulan sekali, balik la 3 bulan sekali.Lagi satu tak payah la nak berinternet, astro semua tu, pegi opis naik moto kan jimat,kalau takde duit belanja cara takde,ni tidak sket sket nak menyalahkan org pigidahhh

Paparan Halaman