Khamis, 4 Mac 2010

Kerajaan Suku-sakat, Anak Beranak dan Laki Bini

Pernah dengar kisah Kerajaan Anak-beranak sedikit masa dahulu? Ya, benar kerajaan sedemikian memang pernah wujud dan agak terkenal dengan tag line Islam Hadhari. Sebenarnya sebelum wujudnya Kerajaan Anak-beranak, telah wujud Kerajaan Suku-sakat. Kerajaan ini juga mempunyai tag line yang tersendiri iaitu, Wawasan 2020.

Kini era Kerajaan Suku-sakat dan Kerajaan Anak Beranak telah pun berlalu. Namun wujud satu lagi kerajaan yang tidak kurang juga hebatnya iaitu Kerajaan Laki-bini. Kerajaan Laki-bini ini juga mempunyai tag line yang telah menelan perbelanjaan untuk tujuan promosi berjuta-juta ringgit iaitu 1Malaysia.

Apa pun, baik Wawasan 2020 oleh Kerajaan Suku-sakat, Islam Hadhari oleh Kerajaan Anak- beranak mahupun 1Malayia oleh Kerajaan Laki-Bini, ketiga-tiga ini tiada apa yang berbeda pun. Hanya retorik kosong untuk penyedap hati rakyat belaka. Ketirisan tetap berlaku. Rasuah masih bermaharajalela. Yang mendapat untung dan kaya-raya ialah mereka dua, tiga kerat di atas.

Rakyat marhaen pula, pi mai pi mai tang tu juga... Melopong, ternganga mendengar kisah wang berbillion-billion masuk ke kantung si polan dan si polan...

Tiada ulasan:

Paparan Halaman