Selasa, 22 Mac 2011

Lagi kredibiliti SPR dipertikai pengundi

PETALING JAYA: Ketika Pilihan Raya Negeri Sarawak yang bakal diadakan tidak berapa lama sahaja lagi, kredibiliti Suruhanjaya PilihanRaya (SPR) dalam mengendalikan perjalanan pilihan raya umum (PRU) di negara ini dipertikai pengundi.


Suruhanjaya tersebut yang teruk dikritik sebelum ini dikatakan bertindak menukar status, memindah serta menghilangkan nama pengundi bagi memberi kelebihan kepada Barisan Nasional (BN) dalam menghadapi PRU yang akan datang.

Menurut seorang bekas anggota Tentera Laut Diraja Malaysia hari ini, Noor Wahab 37, status isterinya yang mendaftar sebagai pengundi awam dengan sewenang-wenangnya telah ditukarkan kepada pengundi pos oleh SPR.

“Isteri saya telah mendaftar sebagai pengundi biasa di kampungnya di Kuantan, tapi dalam PRU yang lalu statusnya telah ditukarkan kepada pengundi pos di Lumut.

“Padahal isteri saya tidak pernah memohon, bahkan tidak pernah mengisi apa-apa borang sekalipun untuk menukarkan statusnya kepada pengundi pos.

“Saya dan isteri terkejut apabila mendapati namanya disenaraikan sebagai pengundi pos di Lumut sebelum PRU tahun 2008 lalu,” kata beliau.

Nama dipindah ke lokasi lain


Sementara itu, Mohd Nizam 45, di Johor Bahru yang telah beberapa kali mengundi mendapati namanya telah dipindahkan ke lokasi lain yang tidak pernah sampai sebelum ini.

“Dahulu, saya mendaftar sebagai pemilih parlimen sini (Johor Bahru) dan sudah beberapa kali mengundi, tak pernah ada masalah.

“Masalah mula timbul ketika PRU pertama selepas peristiwa (Datuk Seri) Anwar Ibrahim di pecat oleh (Tun) Dr Mahathir Mohamad dari kabinet.

“Masa tu, beberapa hari sebelum hari mengundi saya buat semakan, alih-alih nama saya tercampak ke Klang walhal saya tak pernah pun pergi ke sana apatah lagi menetap di sana.

“Persoalannya, adakah kemungkinan SPR bertindak demikian terhadap pengundi tegar pembangkang yang boleh dikesan melalui nombor siri yang tertera pada kertas undi yang kita pangkah dalam pilihan raya-pilihan raya sebelum ini?,” soal beliau yang mengakui seorang penyokong kuat pembangkang.

Nama ‘ghaib’ sebelum hari pengundian


Persoalan yang sama juga dikongsi oleh seorang lagi pengundi berdaftar yang turut mengaku sebagai penyokong pembangkang, Hazli 38, apabila mendakwa namanya didapati ‘ghaib’ beberapa hari dari daftar pemilih SPR sebelum PRU-12 lalu.

“Kira-kira dua hari sebelum PRU lalu diadakan, saya terkejut apabila saya buat semakan di sebuah bilik gerakan BN di Damansara Damai, mendapati nama saya tidak ada langsung dalam senarai daftar pemilih.

“Pertama kali saya mengundi pada tahun 1999 di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Sepinang, Segamat. Selepas itu saya ada buat pemindahan ke Segambut, Kuala Lumpur sebelum pilihan raya tahun 2004 lagi.

“Ketika PRU tahun 2004 nama saya sudah pun dipindahkan ke Segambut tetapi tiba-tiba beberapa hari sebelum PRU tahun 2008 pula, nama saya ghaib terus dari senarai pemilih.

“Lebih menghairankan lagi, tak berapa bulan selepas PRU-12 saya semak semula, ada pula nama saya sebagai pengundi bagi Parlimen Segambut,” kata beliau.

Sama seperti Mohd Nizam, Hazli turut melontarkan persoalan adakah SPR sengaja bertindak demikian terhadap pengundi tegar pembangkang yang boleh dikenal pasti melalui nombor siri kertas undi.

“Macam ada yang tak kena.  Masalah ini tak pernah pula saya dengar dari rakan-rakan atau saudara-mara saya yang mengaku pengundi BN.   Rata-rata yang terkena masalah ini terdiri dari mereka yang telah beberapa kali mengundi pembangkang,” ujar beliau lagi.

Terdahulu, isu pertukaran status isteri anggota tentera telah ditimbulkan oleh PAS negeri Pulau Pinang apabila mendakwa SPR bertindak mendaftar isteri tentera sebagai pengundi pos tanpa pengetahuan penama bagi memberi kelebihan kepada BN dalam menghadapi PRU- 13 nanti.

Tiada ulasan:

Paparan Halaman