Selasa, 29 Mac 2011

Sokongan bukan Melayu Sarawak terhadap BN kritikal

Oleh Nazli Ibrahim
PETALING JAYA: Barisan Nasional (BN) Sarawak dijangka bakal menghadapi laluan sukar untuk mempertahankan kemenangan besar yang diperolehi ketika Pilihan Raya Negeri (PRN) sebelum ini sekiranya gagal memulihkan kembali sokongan pengundi bukan Melayu negeri itu.
Menurut Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Prof Dr Aziz Bari kepada akhbar tempatan semalam, pembangkang mempunyai kelebihan dengan memainkan isu-isu berkaitan tanah, pampasan, Kitab Injil dan pembolotan kuasa sekaligus mampu menggugat kerajaan negeri yang ada sekarang.
“Ini kerana, sekarang ada banyak isu yang boleh dimainkan oleh pembangkang untuk menggugat kerajaan negeri. Ini termasuk isu tanah, pampasan, Injil dan pembolotan kuasa,” kata beliau.
Aziz turut menjelaskan, walaupun sukar untuk pembangkang memenangi PRN itu, mereka mempunyai potensi untuk menambah bilangan kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) yang dimenangi dalam PRN 9 lalu sekaligus mengukuhkan kedudukan mereka di negeri itu.
“Jika pembangkang mampu dapat tiga kali ganda daripada kedudukan sekarang, itu sudah cukup baik. Inilah masanya untuk mereka menguatkan kedudukan dalam Dun,” katanya.
Aziz turut berpendapat kos perbelanjaan besar yang diperlukan oleh parti bertanding berikutan banyak penempatan di Sarawak yang masih dianggap sebagai pedalaman menjadi antara halangan kemaraan pembangkang dalam PRN itu nanti.
“Itupun bukanlah bermakna rakyat Sarawak tidak bermaklumat,” katanya.
Aziz juga memberitahu, kejayaan DAP merampas kerusi Parlimen Sibu dari tangan BN dalam Pilihan Raya Kecil pada Mei tahun lalu boleh dianggap sebagai penanda penerimaan masyarakat Bumi Kenyalang itu terhadap pembangkang yang semakin bertambah.
“Apa yang berlaku di Semenanjung tak boleh dijadikan ukuran kerana di Sarawak, isunya berbeza,” katanya.


Perjalanan politik baru

Dalam isu yang sama, Pensyarah Sains Politik Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Mohammad Agus Yusoff juga turut melahirkan pendapat yang sama.
Beliau berkata, kegagalan BN menarik kembali sokongan pengundi bukan Melayu di Sarawak akan menyebabkan BN berada di dalam kedudukan genting.
“Jika tidak, saya sifatkan mereka akan sukar untuk menang pada PRN kali ini,” katanya, yang juga terkenal dengan teori ‘swing’ pada Pilihan Raya Umum ke 12 lalu
Beliau yang merupakan penganalisis politik terkenal yang telah mengemukakan teori ‘swing’ berikutan keputusan PRU-12 yang banyak memihak kepada parti-parti pembangkang turut mengakui kemampuan parti pembangkang untuk membuka perjalanan politik baru di Sarawak.
“Saya lihat pembangkang mampu buka jalan baru bagi perjalanan politik Sarawak,” kata Mohammad Agus.
Beliau juga memberitahu antara punca kemerosotan undi bukan Melayu kepada BN yang semakin ketara ialah melibatkan isu kepimpinan, pengurusan masyarakat luar bandar, penyalahgunaan kuasa dan tekanan hidup rakyat.

* Free Malaysia Today

Tiada ulasan:

Paparan Halaman