Khamis, 29 September 2011

Semantan ke Kg Hala: 'The Long March' yang diingati

Gerakan Kiri Kemerdekaan: Sejarah Yang Dikaburkan (Bhg 4)Oleh Nazli Ibrahim

“Akhirnya atas arahan pucuk pimpinan Parti Komunis Malaya (PKM) keputusan dicapai untuk meninggalkan Tanah Melayu dan lari berundur untuk mendapatkan perlindungan ‘santuary’ di Selatan Thailand.

“Maka tercatatlah satu peristiwa bersejarah dalam perjuangan komunis Melayu yang lebih dikenali sebagai ‘Perjalanan Jauh’ atau ‘The Long March’ pada 1953,” demikian menurut kajian Mahmud Embong yang dibentang dalam Prosiding Persidangan Sains Sosial danKemanusiaan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 27-28 Ogos 2001.

‘The Long March’ yang dimaksudkan itu tidak lain tidak bukan adalah pengunduran startegik Rejimen ke 10 PKM dari Semantan ke Kampung Hala yang memakan masa satu tahun, empat bulan dan menjelajah hampir separuh Semenanjung Malaysia.

Pasukan yang dianggotai oleh orang-orang Melayu dari Rejimen ke 10 itu dan dinamakan Pasukan Hang Jebat tersebut telah membuat perngunduran tersebut dalam empat peringkat perjalanan yang sangat mencabar dari segi mental dan fizikal.

Peringkat pertama: Semantan ke Jerkoh


Menurut Prof Madya Dr Salleh Lamry dalam kajian yang ditulis beliau ‘Gerakan Kiri Melayu Dalam Perjuangan Kemerdekaan’, terbitanPenerbitan UKM pada 2006, dalam peringkat pertama pasukan ini telah melalui Bentong, Teras dan Raub, Pahang sebelum sampai ke Jerkoh dan memakan masa selama dua bulan 18 hari.

Perjalanan mereka telah terhenti apabila terpaksa menunggu lama di Kampung Peruang kerana menunggu utusan dari utara tiba dan kehabisan bekalan makanan.

Ketika itu, mereka gagal mendapatkan bantuan makanan dari penduduk-penduduk kampung di pinggir hutan seperti lazimnya akibat penduduknya telah dipindahkan ke Kampung Lamai, Pekan, Pahang.

Oleh yang demikian menurut kajian tersebut yang turut memetik tulisan yang dihasilkan oleh Abu Samah Mohd Kassim pada 1996,‘Sejarah dan Perjuangan Kemerdekaan’, mereka terpaksa bergantung kepada sayur-sayuran liar dan sagu kabung untuk hidup.

Selain itu, oleh kerana mereka telah mengambil pendekatan mengelak daripada membuat pertempuran dengan pihak berkuasa, mereka terpaksa menunggu masa sesuai bagi melintasi jalan raya Raub-Benta dan menyeberangi Sungai Lipis yang berarus deras di mana terdapat pos-pos keselamatan di seberangnya.

Misi melepasi dua halangan tersebut akhirnya berjaya apabila mereka berjaya melintasi jalan raya tersebut dan menyeberangi SungaiLipis dengan menggunakan rakit tanpa dapat dikesan oleh anggota keselamatan di situ.

Mereka telah memulakan misi merbahaya tersebut bermula dari jam 4.30 petang dan berakhir pada jam 6.30 petang pada hari yang sama.

Selepas itu mereka juga terpaksa melalui kebun pisang seluas ribuan ekar dan mengelilingi banyak pos-pos pasukan keselamatan yang jaraknya hanya sekitar 100 meter dari kawasan yang akan mereka lalui.

Dalam misi melepasi kebun pisang tersebut pada waktu malam, satu regu tempur yang bersenjatakan brengan turut disediakan bagi menghadapi kemungkinan kehadiran mereka berjaya dikesan dan terpaksa menghadapi serangan pihak  keselamatan.

Ketika itu mereka terpaksa meniarap tanpa bergerak setiap kali lampu besar pasukan keselamatan menyuluh ke arah mereka dan bangun semula apabila lampu itu menyuluh ke arah lain.

Begitulah berulang-ulang hinggalah misi melalui kebun pisang itu berakhir dengan selamat dan berakhir pada Jam 3.00 pagi seperti dicatatkan dalam tulisan Abu Samah yang mengetuai perjalanan jauh Pasukan Hang Jebat itu.

Pasukan Hang Jebat berjaya menghabiskan perjalanan peringkat pertama itu pada 6 September 1953 setelah mereka tiba di MarkasRejimen ke-11 PKM dan disambut oleh Musa Ahmad dan beberapa orang lain yang telah bertolak terlebih dahulu pada 1952.

Tahap kedua: Jerkoh ke Cameron Highland

Perjalanan peringkat kedua ini telah bermula dari Jerkoh pada 13 September 1953 dan selamat sampai ke Cameron Highland pada 12 Okotober 1953.

Menurut tulisan Abu Samah itu yang dipetik oleh Dr Salleh Lamry, perjalanan yang jauh ini bermula dengan melalui kawasan-kawasan hutan tropika yang tiada penempatan manusia.

Sekali lagi mereka telah kekurangan bekalan makanan dan terpaksa bergantung kepada kacang kuning, pisang kering yang dibawa selain sayur-sayuran liar dan umbut yang ditemui dalam perjalanan serta binatang dan ikan yang berjaya ditangkap.

Bagaimanapun masalah bekalan makanan berjaya diatasi setelah dua minggu perjalanan apabila setibanya di tebing Sungai Jelai (di Ulu Sungai Pahang) regu pemburu berjaya menangkap seekor seladang besar.

Mereka telah berhenti di situ beberapa hari untuk berehat dan menguruskan daging seladang besar itu bagi dijadikan bekalan makanan dalam perjalanan seterusnya nanti.

Hubungan dengan Orang Asli

PKM, khususnya bagi Rejimen ke 10 parti itu mempunyai hubungan baik dan mendapat sokongan dari kebanyakan perkampungan masyarakat Orang Asli yang mereka singgah sepanjang perjalanan.

Ini dapat dilihat apabila setiap kali kehadiran mereka di perkampungan masyarakat Orang Asli itu mereka telah disambut meriah dengan jamuan sup ubi dan sebagainya.

Orang-orang asli juga sering menghantar bekalan sekoi, jagung dan makanan lain ke kawasan perkhemahan pasukan Hang Jebat.

Pasukan Hang Jebat ketika itu juga telah mengambil kesempatan untuk mempelajari adat istiadat dan keistimewaan Orang Asli di perkampungan yang disinggahi mereka.

Malahan Abdullah C D pernah tinggal di gua batu di Ulu Kinta untuk beberapa ketika bagi menjalankan penyelidikan tentang kehidupan orang-orang asli di Perak dan bersempadan dengannya.

Bagi Abdullah C D penyelidikan itu penting dilakukan memandangkan masyarakat Orang Asli telah terlibat secara langsung menentang penjajah bersama Datuk Bahaman lagi dan mereka merupakan komponen penting dalam masyarakat negara ini.

Perkampungan Orang Asli dibedil tentera kerajaan

Bagaimanapun kedatangan Pasukan Hang Jebat di perkampungan Orang Asli itu telah diketahui oleh pasukan keselamatan kerajaan.

Maka pada 15 Oktober 1953, pasukan keselamatan kerajaan telah melancarkan serangan besar-besaran ke kawasan tersebut dengan mengebom dan menembak menggunakan mesingan dari kapal terbang terhadap perkampungan Orang Asli, ladang-ladang mereka dan kawasan hutan berhampiran.

Untuk mengelakkan kemusnahan lebih teruk dan mengelakkan serangan itu, pasukan terbabit telah berundur dan berlindung di Gunung Berembun di Banjaran Gunung Titiwangsa dengan bantuan Orang Asli.

Kemudian, setiap hari Orang Asli secara beramai-ramai menghantar ubi kayu, sayur-sayuran dan lain-lain keperluan kepada mereka.

Pada ketika itu juga rombongan demi rombongan Orang Asli mula turu dari tanah tinggi untuk menjalankan kerja-kerja menuai ladang jagung dan sekoi mereka yang sudah boleh dituai.

Pasukan Hang Jebat juga turut membantu apabila Abdullah C D telah mengarahkan satu regu yang diketuai oleh Abu Samah dan Rosli untuk membantu dan menjaga keselamatan Orang Asli ketika menuai dari serangan pasukan keselamatan.

Ketika itulah satu peristiwa menyedihkan telah berlaku apabila sekumpulan Orang Asli yang sedang mengetam padi tanpa kawalan Pasukan Hang Jebat telah ditembak oleh pasukan keselamatan.

Pertempuran Sungai Sekam
Selepas kejadian tersebut, Pasukan Hang Jebat telah bertindak balas dengan menghantar satu regu tempur seramai 18 orang untuk melakukan serangan hendap terhadap sebuah pasukan keselamatan di Sungai Sekam pada 28 Januari 1954.

Pasukan keselamatan yang mereka hadapi tersebut dianggarkan seramai 160 orang terdiri daripada Pasukan Golden British yang diagung-agungkan sebagai pasukan yang handal dan berpengalaman dalam Perang Dunia Kedua.

Regu tempur dari Pasukan Hang Jebat ketika itu telah menduduki kawasan tinggi di selekoh sungai yang amat startegik untuk melancarkan serangan terhadap musuh.

Sebaik sahaja tentera musuh memasuki perangkap mereka, tentera musuh yang berjalan dihadapan telah dapat dibunuh manakala di bahagian belakang pula cuba melawan dengan membalas tembakan.

Dianggarkan kira-kira 40 tentera musuh telah terbunuh atau tercedera dalam pertempuran yang telah berlangsung selama kira-kira setengah jam itu.

Setelah berundur dan sekembalinya mereka ke perkhemahan, mereka telah disambut oleh masyarakat Orang Asli dengan bersemangat sambil melaungkan “Langoi” (yang bermaksud tentera pembebasan) menang! orang putih kalah!”

Pada 30 Januari 1954 pasukan keselamatan telah menarik keluar semua tenteranya dari kawasan itu walaupun mungkin untuk sementara.

Manakala Pasukan Hang Jebat pula turut mengambil kesempatan itu untuk meneruskan perjalanan jauh mereka pada 1 Febuari 1954.

Peringkat ketiga: Cameron Highland ke Ulu Kinta

Dalam perjalanan peringkat ketiga ini, pasukan Hang Jebat telah singgah di sebuah perkampungan Orang Asli di Ulu Kinta dan bersempadan dengan negeri Kelantan pada pertengahan April 1954.

Ketika itulah telah berlaku satu peristiwa bersejarah antara Pasukan Hang Jebat dan pihak Orang Asli di situ.
Satu rapat khas telah diadakan dengan dihadiri oleh masyarakat Orang Asli termasuk mereka dari Ulu Kelantan yang diketuai oleh Datuk Angoi.

Rapat khas yang menandakan persahabatan, perpaduan dan setiakawan antara Orang Asli dan Pasukan Hang Jebat itu juga telah diadakan satu upacara khas iaitu Datuk Angoi bagi pihak Orang Asli telah menganugerahkan gelaran Datuk kepada Rashid Maidin.

Selepas itu, kedua-dua Datuk ini telah mengangkat sumpah yang mereka akan seia sekata dalam berjuang menentang penjajah Inggeris sambil disaksikan anggota Pasukan Hang Jebat dan masyarakat Orang Asli di situ.

Sementara itu, tidak berapa lama selepas itu satu regu yang dipimpin oleh Abu Samah yang telah bergabung dengan kompeni perajurit Cina dan India telah diserang hendap di kawasan Sungai Siput.

Dalam pertempuran tersebut, beberapa anggota pasukan tersebut telah  Songsang telah menyerah diri dan kemudiannya membocorkan rahsia  kedudukan Pasukan Hang Jebat kepada pasukan keselamatan.

Menyedari situasi genting tersebut, tanpa berlengah lagi Abu Samah telah memandu regunya kembali ke markas untuk membuat laporan.

Bagaimanapun perjalanan ke markas tersebut telah mengambil masa selama satu minggu untuk mereka sampai iaitu pada 7 Julai 1954.

Keesokkan harinya pada 8 Julai 1954, berduyun-duyun kapal terbang pasukan keselamatan mengebom kawasan gua batu dan kawasan hutan di sekitarnya.

Pihak British telah mengarahkan 55 buah kapal terbang yang berulang-alik 22 kali sehari untuk memunggah bom dan peluru sebelum menggugurkan askar payung terjun.

Menurut Abdullah C D dalam bibliografinya menyatakan, “diberitakan serangan tersebut merupakan serangan udara terbesar dalam sejarah peperangan Malaya selepas Perang Dunia Kedua yang diarahkan oleh Jeneral Bonn sendiri dari udara.”

Bagi mengelakkan serangan besar-besaran tersebut, mereka telah menggunakan taktik mengosongkan hutan tersebut dan meredah belentara menuju ke Ulu Kelantan supaya pasukan keselamatan tidak berjaya memburu dan menyerang mereka.

Peringkat keempat: Ulu Kinta ke kawasan sempadan


Perjalanan peringkat keempat merupakan perjalanan paling jauh dengan melalui Ulu Kelantan dan Kampung Belum sebelum sampai di Kampung Hala di Selatan Thailand.

Setibanya di Ulu Kelantan, masyarakat Orang Asli yang kuat menyokong Pasukan Hang Jebat telah dihalau oleh pasukan keselamatan ke dalam kem kurungan.

Bagaimanapun sebahagian daripada mereka telah berjaya melarikan diri dan membuka ladang-ladang yang luas.

Pasukan Hang Jebat juga berjaya berhubung dengan sekumpulan Orang Asli yang baru sahaja melarikan diri dari kem kurungan tersebut dan merekalah yang memandu Pasukan Hang Jebat beransur meneruskan perjalanan dari satu perkampungan Orang Asli ke satu perkampungan Orang Asli.

Perjalanan seterusnya sebelum sampai ke Kampung Belum, ulu Sungai Perak, mereka telah meredah hutan belantara tanpa manusia dan sekali lagi terpaksa bergantung kepada buah-buahan hutan dan sumber semula jadi hutan sebagai makanan mereka.

Kebetulan pada masa itu adalah musim buah-buahan, maka buah-buahan hutan khasnya petai mudah ditemui di sepanjang perjalanan meredah hutan belantara itu.

Bagi menyelesaikan masalah makanan, setiap pagi, satu seksyen khas diatur berjalan terlebih dahulu untuk memanjat petai, buah- buahan lain dan mengutip sayur-sayuran liar di sepanjang perjalanan mereka.

Akhirnya pada 22 September 1954, Pasukan Hang Jebat tiba di Kampung Belum yang ketika itu telah tidak berpenghuni setelah penduduknya dipindahkan ke kem kurungan di Grik, Perak.

Malahan, pasukan keselamatan juga telah membakar segala simpanan beras dan padi orang-orang kampung, pokok kelapa dan pokok buah-buahan lain ditebang, binatang ternakan seperti lembu dan kambing habis dimakan atau ditembak mati.

Mujur utusan atau penangungjawab tempatan yang lalu lalang di kampung itu dapat menyimpan seekor kerbau jantan yang besar dan padi untuk mereka.

Kampung Hala

Dari Kampung Belum, Pasukan Hang Jebat telah berjalan beberapa hari mendaki dan menuruni bukit yang menjadi sempadan Malaysia- Thailand dan tiba di Kampung Hala, Thailand pada 7 Oktober 1954.

Pada masa itu Kampung Hala juga telah tidak lagi berpenghuni keranapenduduknya telah dihalau ke Batu 36 dan 38, Jalan Yala-Betung.

Bagaimanapun, pihak organisasi yang menunggu di situ telah menyimpan ribuan gantang padi, beberapa ekor kerbau dan keperluan- keperluan lain untuk kegunaan anggota Pasukan Hang Jebat dari Rejimen ke 10 itu.

Tibanya Pasukan Hang Jebat dari Rejimen ke 10 itu di Kampung Hala maka bererti selesailah pengunduran startegik mereka yang telah mengambil masa kira-kira satu tahun, empat bulan dan mereka telah menjelajah hampir separuh Semenanjung Malaysia.

Menurut hasil kajian Dr Salleh Lamry yang turut memetik catatan Abdullah C D itu, selain ketabahan anggota Pasukan Hang Jebat menempuh pelbagai cabaran, bantuan dari masyarakat Orang Asli turut memainkan peranan utama kejayaan ‘Perjalanan Jauh’ atau ‘The Long March’ itu.

“Di samping ketabahan mereka, perjalanan itu dapat mereka laksanakan kerana adanya bantuan daripada Orang Asli,” menurut catatan Abdullah C D dalam penulisan beliau yang bertajuk ‘Perang Anti-British dan Perdamaian’ yang diterbitkan di Hong Kong pada 1998.

Ironiknya, pengunduran startegik yang dilakukan Pasukan Hang Jebat itu turut dilakukan oleh tokoh-tokoh penting yang menentang penjajahan British sebelum merdeka.

Mungkin mereka tidak sedar ketika itu, tetapi mengenang kembali pengalaman pengunduran itu, kader-kader PKM Melayu seperti Abdullah C D dan Abu Samah menyedari tindakan berundur ke sempadan turut dilakukan oleh penentang penjajah khususnya DatukBahaman yang berundur ke sempadan Pahang-Terengganu bagi mengatur kembali serangan ke atas penjajah.

Akan datang (Bhg 5) : Rejimen ke 10 selepas berundur

* Free Malaysia Today

Tiada ulasan:

Paparan Halaman