Isnin, 10 Oktober 2011

Rejimen ke 10 selepas pengunduran

Gerakan kiri kemerdekaan: Sejarah yang dikaburkan (bhg 5)
Oleh Nazli Ibrahim

Setelah Rejimen ke-10 berjaya melaksanakan pengunduran strategik ke Selatan Thailand pada akhir 1954, pada peringkat awalnya pasukan itu menghadapi kesukaran untuk membangunkan basis pasukan di kawasan itu.

Demikian menurut mantan Profesor Madya dan Pensyarah Tamu Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Mohamed Salleh Lamry dalam kajiannya berjodol ‘Gerakan Kiri Melayu Dalam Perjuangan Kemerdekaan’ yang diterbitkan oleh Penerbitan UKM pada 2006.

Dalam kajian ilmiah itu, beliau telah menggariskan tiga faktor utama yang telah menyumbang kepada kesukaran untuk melakukan kerja -kerja membangunkan basis pasukan itu.

Pertama, para perisik yang dihantar oleh penjajah British terlebih dahulu telah menyebarkan propaganda di kalangan massa di situ dengan meluas kononnya anggota Rejimen ke-10 adalah ganas, kejam, anti-agama dan lain-lain.

Kesan daripada propaganda tersebut benar-benar telah memberi kesan terhadap penerimaan masyarakat kampung di kawasan sempadan ketika itu sehingga ada di antaranya yang mengangkat parang apabila diberi salam, kaum wanita dan kanak-kanak pula lari serta menyembunyikan diri.

Kedua, perisik yang diseludup dikalangan orang ramai juga menyamar sebagai orang baik-baik dengan membantu pasukan itu untuk membelikan barangan keperluan mereka.

Sebaliknya, barang-barang keperluan termasuk barangan makanan itu telah dicampur racun hingga menyebabkan ada di antara anggota pasukan itu yang mengalami keracunan.

Kerana masalah tersebut, ada di antara anggota yang ditugaskan dalam pasukan penyusun massa bertindak keterlaluan dengan meminta orang ramai mencuba terlebih dahulu sesuatu barangan makanan sebelum menerimanya.

Tindakan anggota penyusun massa tersebut akhirnya telah menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan orang ramai yang membantu mereka mendapatkan bekalan keperluan.

Ketiga, di sesetengah kampung memang wujud samseng atau penjahat sebenar yang merompak dan melakukan pelbagai kejahatan ke batas orang-orang kampung di sekitar basis mereka.

Bagi mengatasi masalah itu, anggota Rejimen Ke-10 telah diarahkan untuk membangunkan basis sempadan dengan tekun serta sabar dengan bersandar kepada prinsip mentaati disiplin, bertata tertib, menghormati massa dan adat istiadat mereka.

“Dalam menjalankan kerja massa, kami melaksanakan prinsip bersandar pada massa, membangkitkan massa dan berkhidmat kepada massa,” menurut catatan Abdullah C D dalam buku yang diterbitkan pada 1998, ‘Perang Anti-British dan Perdamaian’.

Memetik petikan dari ‘Rejimen ke-10 dan Kemerdekaan’, yang diterbitkan pada 1999 buku yang ditulis oleh seorang lagi bekas pemimpin

PKM, Suriani Abdullah pula menyatakan mereka telah menjalankan kerja-kerja mendekati massa dengan memberi perkhidmatan kepada massa.

Berkhidmat kepada massa


Antaranya ialah, membawa barangan sumber hutan yang diperlukan orang ramai seperti akar kayu, rotan, buah-buahan setiap kali masuk ke kampung-kampung untuk diberikan kepada orang-orang kampung.

Anggota pasukan itu melancarkan gerakan membersihkan kampung dan rumah-rumah orang kampung daripada najis haiwan, sampah sarap, semak-samun dan lain-lain.

Anggota-anggota wanita pula membantu kaum wanita di kampung itu membersihkan pinggan mangkuk, kain baju dan mengajar orang ramai menjaga kebersihan dapur serta makan minum penduduk.

Di sesetengah kampung anggota pasukan itu bersama orang ramai mendirikan masjid dan surau, mendorong orang ramai bersatu padu, bekerjasama, beramal ibadat dan lain-lain.

Di beberapa kampung pula, orang ramai telah meminta bantuan mereka untuk membasmi orang jahat seperti perompak, penyamun,  samseng dan hantu musuh yang banyak menyusahkan orang kampung.

Anggota pasukan itu telah berjaya mengatasi masalah tersebut sekaligus memulihkan ketenteraman kampung yang sebelumnya diganggu oleh penjahat-penjahat terbabit.

Anggota pasukan itu juga menganjurkan kepada orang ramai agar mengadakan pakatan sekampung, pakatan pemuda, pakatan wanita dan lain-lain bagi tujuan memupuk perpaduan di kalangan penduduk kampung.

Mereka turut menganjurkan orang ramai membuat kebun-kebun kecil dan memelihara binatang ternakan di belakang rumah mereka bagi tujuan membaiki kehidupan orang ramai.

Menurut Suriani lagi, yang paling mengharu dan mengkagumkan ialah kemujaraban ubat-ubatan yang diberikan oleh anggota pasukan itu kepada orang ramai.

Memberi rawatan kepada massa


Mungkin kerana terlalu mempercayai kemujaraban ubat-ubatan tersebut, maka beberapa cerita-cerita tentang kemujaraban ubat yang diberi itu dengan cepat tersebar dari mulut ke mulut, dari sebuah kampung ke sebuah kampung.

Abu Samah yang mencatatkan pengalaman beliau dalam ‘Sejarah dan Perjuangan Kemerdekaan’ terbitan 1996 turut menulis tiga peristiwa menarik yang pernah dialaminya.

Pertama, mungkin terlalu yakin, empat orang dari Kampung Sekor yang pulih dari demam kuat yang hanya tidak berapa lama diberikan sebiji kapsul minyak ikan dibelah empat bagi menggantikan ubat demam yang ketika itu tiada dalam stok simpanan mereka.

Kedua, setelah dua hari menderita kerana sakit mata, akhirnya penyakitnya sembuh apabila Abu Samah yang tidak memiliki ubat sakit mata menghembuskan matanya dengan perlahan-lahan.

Kira-kira jam 6.00 pagi keesokannya, tok bomoh peteri itu telah mengunjungi Abu Samah dan anggotanya di tempat rehat mereka dengan membawa satu kandaran buah durian untuk dihadiahkan kepada Abu Samah.

Ketiga, tahap kesihatan kanak-kanak di kampung yang mereka kunjungi juga menjadi semakin baik berbanding sebelumnya apabila para ibu bapa mereka mengikut nasihat, panduan dan tunjuk ajar penjagaan kesihatan yang diajarkan oleh anggota pasukan Rejimen ke-10.

Bagaimanapun, disebabkan kepercayaan orang ramai yang kuat berpegang teguh kepada cara tradisi lama, maka mereka telah meminta agar Abu Samah mengikat benang yang dianggap tangkal di pergelangan tangan kanak-kanak itu.

Setelah itu, ibu bapa kanak-kanak terbabit telah menganggap atau mengambil Abu Samah sebagai bapa angkat kepada seramai 37 orang kanak-kanak di sekitar kampung tersebut.

Ketika itu, basis mereka semakin kerap dikunjungi orang ramai bagi mendapatkan rawatan atau menjemput anggota pasukan itu untuk merawat kaum keluarga atau sahabat handai mereka di rumah mereka.

Selain itu, bekas pegawai tinggi Polis Cawangan Khas PDRM, Aloysius Chin dalam bukunya yang bertajuk ‘The Communist Party of Malaya’ yang diterbitkan pada 1995 turut merakamkan sebuah kisah lain.

Peristiwa merawat budak patah kaki

Beliau yang menulis dengan merujuk dokumen-dokumen PDRM menghuraikan satu peristiwa seorang kanak-kanak lelaki berumur lapan tahun yang mengalami kecederaan patah kaki telah berjaya dipulihkan oleh salah seorang anggota pasukan itu yang mempunyai kebolehan merawat kecederaan patah tulang.

Ketika kejadian itu berlaku, secara kebetulan anggota pasukan Rejimen ke-10 sedang mengunjungi kampung tersebut dan telah terserempak dengan kanak-kanak itu yang tidak henti-henti menangis kerana kesakitan.

Ibu bapanya pula terlalu miskin dan tidak mampu menghantar anaknya ke hospital yang terletak jauh dari kampung itu.

Setelah itu, kanak-kanak terbabit telah dibawa ke khemah Rejimen ke-10 selama kira-kira sebulan untuk diberikan rawatan sehinggalah kakinya yang patah itu pulih seperti sediakala.

Cerita tersebut dengan cepat tersebar di kampung-kampung di kawasan sempadan dan menambahkan lagi faktor penerimaan masyarakat kampung terhadap kehadiran anggota Rejimen ke-10 itu.

Akhirnya Rejimen ke-10 telah diterima baik oleh orang ramai dan menganggap mereka sebagai sahabat kepada orang-orang kampung di sekitar kawasan sempadan Malaysia-Thailand itu.

Dalam masa yang singkat, terbentuklah satu kawasan basis di sektor timur kawasan sempadan, dari Weng, Sungai Padi, Dusun Nyor dan lain-lain.

Menurut Abdullah C D, seawal 1955 kekuatan pengaruh Rejimen ke-10 bukan sahaja di kawasan basis mereka malahan turut menjalar hingga ke Yala dan Pattani.

Ramai tokoh-tokoh masyarakat yang berpengaruh dan pegawai kerajaan di Selatan Thailand ketika itu mengadakan hubungan dengan Rejimen ke-10 itu, mengunjungi basis mereka dan mengadakan perbincangan.

Menghadapi serangan tentera kerajaan


Setelah pengunduran Rejimen ke-10 ke kawasan sempadan, pasukan tersebut  tidak terlepas dari serangan tentera kerajaan British di Malaya, Thailand mahupun kerjasama kedua-dua pasukan tentera kerajaan itu.

Musa Ahmad ketika itu telah mengambil pendirian bertahan secara pasif iaitu tidak membalas tembakan mempertahankan diri dan tidak melarikan diri dengan hanya menyembunyikan diri apabila diserang.

Akibatnya, beberapa anggota Rejimen ke-10 telah ditembak mati pasukan tentera kerajaan ketika bersembunyi apabila diserang tentera kerajaan.

Tindakan Musa Ahmad tersebut tidak dipersetujui Abdullah C D dan beliau telah membawa anggotanya berundur dari tempat itu.

Menyedari kesilapan mengambil polisi bertahan secara pasif, Abdullah C D telah mempraktikkan polisi bertahan secara aktif dengan membalas semula tembakan untuk mempertahankan diri dari terbunuh apabila diserang.

Mereka turut melakukan serangan apabila berjaya mengesan kemaraan tentera musuh sedang dalam perjalanan menyerang kedudukan mereka di basis.

Malahan untuk melindungi kedudukan Rejimen ke-10 itu dari serangan musuh, mereka turut memasang jerangkap samar dan periuk api di sekitar kawasan basis.

Akan datang: Bahagian akhir

* Free Malaysia Today

Tiada ulasan:

Paparan Halaman