Isnin, 19 Julai 2010

Najib amat berkira dengan rakyat tetapi pemurah dengan sekutu rapatnya

Pengumuman kenaikan harga beberapa barangan baru-baru ini bakal menyebabkan kesan berantai terhadap harga barangan pengguna lain sekaligus menekan kehidupan masyarakat khususnya yg berpendapatan di bawah RM2,000. Pada masa yg sama ketirisan, rasuah, pembaziran masih terus berlaku dan menyebabkan negara kerugian berbilion ringgit setahun.

Bayangkan komisyen pembelian kapal selam untuk syarikat milik rakan Najib, Razak Baginda, Perimekar Sdn Bhd yang tidak pun dinafikan oleh kerajaan sahaja bernilai 114 juta euro (lebih RM500 juta) dan ia cuma dapat dinikmati oleh beberapa kerat yang rapat dengan PM. Lebih malang lagi wang sebanyak itu bukanlah harta peribadi Najib sendiri tetapi adalah dana kerajaan atau lebih tepat lagi wang hak rakyat.

Tetapi Najib amat berkira dengan rakyatnya apabila subsidi untuk kepentingan rakyat terbanyak mula dipotong. Selain itu, ketika kerajaan memulakan program merasionalisasikan subsidi ini dengan memotong subsidi barangan tertentu termasuk petrol dengan alasan mengelakan negara dari muflis kerajaan juga tidak teragak-agak untuk membayar pampasan kepada Sime Darby sebanyak RM700 juta atas kerugian yang ditanggung syarikat tersebut akibat salah urus.

Sebelum ini, Dewan Rakyat dimaklumkan Jabatan Perdana Menteri sendiri telah membelanjakan sebanyak RM3.8 bilion pada tahun 2009 dan dijangka akan melebihi peruntukan sebanyak RM3.9 bilion tahun ini sekaligus JPM sendiri boleh dijadikan contoh pembaziran yang berlaku dalam kerajaan.

Banyak lagi langkah-langkah kerajaan yang mencerminkan keborosan berbelanja, rasuah, ketirisan boleh dipertikaikan yang mampu mengakibatkan negara benar-benar muflis. Jika kerajaan benar-benar jujur, tindakan drastik untuk membendung 'masalah dalaman' kerajaan harus diambil terlebih dahulu untuk mengelakan negara dari muflis dan bukannya mengorbankan rakyat umum.

Tiada ulasan:

Paparan Halaman