Isnin, 4 April 2011

Idris Jala calon Dun Ba'kelalan?

Oleh Nazli Ibrahim
PETALING JAYA: Teka-teki siapakah calon misteri yang mewakili Barisan Nasional (BN) di kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Ba’kelalan dalam pilihan raya negeri  Sarawak terus menjadi tanda tanya di kalangan media dan pemerhati politik tempatan.
Menurut seorang pemerhati poiltik tempatan, dua nama yang disebut-sebut bakal bertanding di kerusi terbabit ialah penyandang kerusi Dun Pelaga, Larry Sng dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Idris Jala.
Berita itu semakin bertiup kencang apabila sebuah stesen televisyen tempatan turut melaporkan nama yang sama sebagai nama yang kemungkinan dicalonkan di Dun ini.
Bagaimanapun harapan Larry Sng dikatakan tipis apabila sebelum ini berlaku krisis dalaman parti yang dianggotai sebelum ini, Parti Rakyat Sarawak (PRS) yang membabitkan antara beliau dengan pucuk kepimpinan parti itu dan kemuncaknya beliau telah disingkirkan dari parti itu pada April 2009.
Dalam satu laporan FMT sebelum ini menyebut, bapanya, Sng Chee Hua yang juga dikenali sebagai Larry Sng Senior didakwa  pernah mengadakan pertemuan dengan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sekaligus menimbulkan spekulasi Larry Sng akan bertanding menggunakan tiket PKR.
Larry juga merupakan menteri muda di pejabat ketua menteri, menteri muda pembangunan perindustrian dan menteri muda hal ehwal belia dan latihan belia di dalam kabinet Tan Sri Taib Mahmud.
Larry atau nama penuhnya Larry Sng Wei Shien, 32 tahun juga dianggap sebagai Adun dan Menteri termuda yang pernah menganggotai barisan kabinet Taib Mahmud.
Berbanding, Larry merupakan antara nama yang telah mewarnai politik Sarawak, nama Idris  boleh dianggap sebagai kejutan untuk disenarai pendekkan bagi kerusi Bekalalan.
Idris yang berasal dari suku kaum Kelabit dari Bario telah dilantik sebagai pengerusi ketua pegawai eksekutif unit penyampaian dan prestasi pengurusan (Pemandu) dan menyelia pelaksana petunjuk prestasi utama (KPI) di jabatan perdana menteri.
Selain itu beliau pernah dilantik sebagai ketua pegawai eksekutif syarikat penerbangan Malaysia pada Disember 2005 selepas syarikat itu mengalami kerugian terbesar dalam sejarahnya.
Sebelum itu, Idris juga pernah berkhidmat selama 23 tahun di Shell dan antara jawatan yang pernah dijawatnya di dalam Shell ialah pengarah urusan Shell MDS (Malaysia) dan naib presiden Shell Malaysia Gas & Power (Malaysia).
Idris yang pernah berkhidmat dengan Shell International di London dan Shell Sri Lanka merupakan lulusan Universiti Sains Malaysia (USM) dan ijazah sarjana dari Universiti Warwick, United Kingdom.
Terdahulu, Ketua Penerangan BN Sarawak, Datuk Adenan Satem mengumumkan senarai calon parti itu dalam pilihanraya Sarawak yang bakal diadakan pada 16 April ini.
Bagaimanapun, senarai tersebut tidak termasuk calon bagi kerusi  Ba’kelalan yang hanya diumumkan pada hari penamaan calon 6 April ini sekaligus telah menimbulkan pelbagai spekulasi.
* Free Malaysia Today

Tiada ulasan:

Paparan Halaman