Sabtu, 11 Ogos 2012

Chegu Bard: KPN Perlu Tegur Regim Umno-BN Dahulu


Gambar: TVSelangor
SHAH ALAM 12 OGOS: Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Ismail Omar disaran menegur kerajaan Umno-BN terlebih dahulu kerana menggunakan hari kemerdekaan untuk kepentingan politik mereka.

Saranan tersebut dibuat oleh pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin dalam satu kenyataan balas terhadap gesaan Ismail agar tidak mengadakan ‘Himpunan Janji BERSIH’ di malam ambang merdeka 30 Ogos akan datang.

Beliau yang lebih popular dengan gelaran Chegu Bard mendakwa Umno-BN telah mengambil kesempatan sempena sambutan hari kemerdekaan di negara ini bermula pada tahun 1957 lagi, tetapi tidak pernah ditegur oleh mana-mana KPN.

“Sambutan ulang tahun kemerdekaan sudah lama ditunggang oleh Umno-BN demi kepentingan politik mereka, tetapi tahun ini terlalu melampau kerana tema hari kebangsaan itu sendiri terus disalin tampal dari tema yang digunakan dalam jelajah BN iaitu Janji Ditepati.

“Lagu yang digunakan pula jelas digunakan dalam program BN bagi menghentam seteru politiknya kemudian diubah sedikit sahaja liriknya.

“lebih parah lagi dengan kemunculan logo kemerdekaan yang ‘buruk’ dan kemudian ditarik balik oleh menteri dengan mengatakan kita tidak punya logo rasmi,” kata beliau.

Chegu Bard turut mempertikaikan tindakan kerajaan yang hanya menonjolkan beberapa tokoh sahaja termasuk bekas-bekas Presiden Umno sebagai pejuang kemerdekaan.

“Selama ini sambutan kemerdekaan hanya mengenengahkan 5-6 sahaja tokoh kemerdekaan negara iaitu terdiri dari Presiden Umno sahaja.

“Ya, Tunku Abdul Rahman terlibat dengan ulangtahun kemerdekaan negara, tetapi apa kena mengena usaha memerdekakan negara dengan baki Presiden Umno selepas itu? soal beliau.

Chegu Bard juga memberitahu, pengiraan detik 12.00 malam oleh ‘Himpunan Janji BERSIH’ yang dirancang di Dataran Merdeka itu bukanlah suatu acara berasingan, tetapi ia melibatkan pemimpin dan orang ramai yang berada di situ.

Terdahulu, Ismail, sambil menganggap tindakan 26 NGO menganjurkan Himpunan Janji BERSIH di malam ambang merdeka sebagai tindakan mempolitikkan sambutan Hari Kemerdekaan, beliau juga mahu himpunan itu dibatalkan.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Hello, Saya Puan Heather Putih, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
(heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

Paparan Halaman