Isnin, 28 Disember 2009

Tok Jib Dengan Telaga Keramatnya

“Parti Umno adalah sebuah parti keramat orang-orang Melayu!” Begitulah laungan bersemangat pemimpin-pemimpin Umno apabila berucap di Persidangan Tahunan Umno. Ungkapan yang sama juga turut sering dipaparkan di media-media arus perdana Pro Umno. Bagi saya sendiri pula, saya juga amat bersetuju apabila pemimpin-pemimpin Umno melabelkan parti mereka parti keramat. Bahkan saya berani berhujah dengan sesiapa yang mempertikaikan dakwaan pemimpin-pemimpin parti Umno tersebut bahawa parti mereka parti keramat.

Saya pernah menulis sebuah cerita mengisahkan sebuah telaga keramat di sebuah kampung. Saya ringkaskan, ceritanya lebih kurang begini, semasa kampung itu mula-mula diterokai oleh beberapa keluarga, salah seorang dari mereka termasuklah seorang tua yang agak berpengaruh di kalangan mereka, Pak Senik yang menyedari bahawa sungai terletak begitu jauh dari perkampungan mereka.

Kerana menyedari sumber air begitu penting untuk meneruskan kehidupan mereka, Pak Senik dan orang-orang kampung telah menggali beberapa telaga di dalam kawasan rumah masing-masing. Tetapi malangnya, semua telaga yang digali tidak mengeluarkan air kecuali satu-satunya telaga yang digali di dalam kawasan rumah Pak Senik oleh Pak Senik sendiri. Oleh kerana hanya itulah satu-satu telaga yang mengeluarkan air di kampung itu, maka orang-orang kampung turut menumpang kongsi air dari telaga Pak Senik untuk kegunaan harian mereka.

Kerana jasa Pak Senik yang telah mengali telaga tersebut dan telaga itu pula terletak di dalam kawasan rumah Pak Senik, maka orang-orang kampung bersepakat untuk melantik beliau sebagai ketua kampung yang pertama. Selepas dilantik menjadi ketua kampung Pak Senik telah mengisytiharkan barang siapa yang mewarisi telaga tersebut maka secara automatik hendaklah dilantik menjadi ketua kampung.

Oleh kerana telaga tersebut terletak di dalam kawasan tanah Pak Senik, apabila Pak Senik meninggal dunia, tentunya tanah Pak Senik diwarisi pula oleh anaknya dan secara automatik juga mewarisi telaga tersebut. Dengan itu, ketua-ketua kampung tersebut semuanya terdiri daripada keturunan Pak Senik belaka. Dari anak ke cucu, dari cucu ke cicit, dari cicit ke piut hinggalah seterusnya ke beberapa generasi lamanya, sehinggalah tiba giliran Tok Jib mewarisi telaga tersebut.

Walaupun pada ketika Tok Jib mewarisi telaga tersebut, penduduk kampung tidak lagi menggunakan air dari telaganya, dia masih lagi mewarisi jawatan ketua kampung daripada bapanya. Sebaliknya pada masa itu rumah orang-orang kampung tersebut telah menerima bekalan air bersih paip hingga ke rumah-rumah. Semenjak itu, telaga tersebut tidak lagi dikunjungi oleh orang-orang kampung menjadikan keadaan sekitar telaga Tok Jib semakin terbiar, menjadi sarang nyamuk dan airnya pula menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes. Keadaan ini amat mengusarkan hati Tok Jib kerana mengikut firasat penasihat Tok Jib, pengaruhnya akan menjadi semakin pudar dan pengaruh telaganya juga perlu dipulihkan untuk menjamin kedudukan Tok Jib sebagai ketua kampung tidak tergugat.

Sungguhpun begitu, setiap kali kampung tersebut mengalami gangguan bekalan air paip, kawasan telaga tersebut menjadi kembali meriah. Hinggalah pada suatu hari sekali lagi kampung tersebut telah mengalami gangguan bekalan air paip selama beberapa hari. Maka berpusu-pusulah orang kampung kembali ke telaga tersebut untuk mendapatkan air untuk keperluan seharian. Antaranya termasuklah pasangan Atan dan Timah yang masih lagi tidak mempunyai anak walaupun telah hampir 20 tahun berkahwin.

Dengan kuasa Allah S.W.T, selang dua bulan dari kejadian terputus bekalan air paip tadi, Timah didapati mengandung anak sulung mereka. Pasangan Atan dan Timah rasa amat bersyukur. Cerita Timah mengandung begitu cepat tersebar ke serata pelusok kampung. Tok Jib bingkas mendapat akal yang bernas dengan mendakwa Timah mengandung disebabkan kemujaraban air telaganya yang diminum oleh Timah semasa terputusnya bekalan air paip dua bulan bulan lepas.

Semenjak itu, cerita telaga Tok Jib mempunyai keramat tersebar ke serata mukim. Maka, ramailah orang-orang yang mempercayainya datang bernazar atau meminta hajat, mengubati penyakit, minta diterangkan hati, inginkan pelaris perniagaan, meminta nombor ramalan dan bermacam-macam lagi dari telaga yang dikatakan keramat itu. Lantaran itu, Tok Jib merasa amat lega kerana pengaruh telaganya telah dapat dipulihkan sekaligus menyelamatkan kedudukannya sebagai ketua kampung. Malahan Tok Jib juga memperolehi pendapatan lumayan apabila orang-orang yang mengunjungi telaganya sering menghulur sumbangan ikhlas kepadanya berupa beras dan wang. Kadang kala tokey-tokey besar dari bandar turut mengunjungi telaganya untuk memohon hajat supaya dianugerahkan tender atau projek dari keramat yang menunggu telaga itu. Wang yang dihulurkan oleh tokey-tokey ini pula bukanlah kecil-kecil anak, kadang kala mengjangkau ribuan ringgit.

Apabila Tok Imam kampung menyedari perbuatan khurafat Tok Jib dan orang-orang kampung, beliau berusaha menginsafkan orang-orang kampung. Pada masa yang sama juga, salah seorang anak kampung itu, Doktor Nuar kembali menetap di kampung tersebut untuk membuka sebuah klinik kecil di pekan berhampiran.

Semenjak Doktor Nuar membuka klinik di pekan, beliau dapati terdapat banyak kes wabak demam denggi yang semakin menular di kampungnya. Malah, beberapa orang kampung telah mati akibat demam denggi. Setelah disiasat, Doktor Nuar dapati telaga keramat Tok Jib menjadi tempat pembiakan utama nyamuk aedes di kampungnya dan airnya juga tidak lagi selamat untuk diminum. Kawasan sekitar telaga itu juga dipenuhi sampah sarap bertimbun dari pembuangan pengunjung-pengunjung telaga itu. Lalat-lalat turut membiak dengan banyaknya di timbunan sampah sarap itu yang mengakibatkan wabak penyakit taun. Apabila angin bertiup pula, bau hancing yang amat sangat menerjah ke liang rongga hidungnya. Air telaganya yang busuk itu juga telah tercemar dan tidak lagi selamat untuk diminum.

Lantaran itu, Doktor Nuar telah bermesyuarat dengan Tok Imam, jemaah surau dan orang-orang kampung yang telah insaf dari melakukan perbuatan syirik tersebut. Akhirnya mereka telah mencapai kata sepakat bahawa telaga Tok Jib tidaklah lagi berfungsi seperti mana pada awalnya di zaman nenek moyang mereka. Telaga itu tidak lagi membekalkan air keperluan penduduk malah membekalkan penyakit pula. Malahan Tok Jib dan telaganya itu telah merosakan akidah penduduk kampung. Mereka sepakat supaya telaga Tok Jib harus dikambus. Namun seperti yang telah dijangka, mereka mendapat tentangan yang hebat dari Tok Jib, orang-orang kanannya dan juga orang-orang kampung yang masih pekat percayanya kepada keramat yang ada pada telaga Tok Jib.

Begitulah kisahnya kisah Tok Jib yang meneruskan legasi pewaris telaga keramat. Kerana itulah saya amat memahami dan bersetuju apabila mana-mana pemimpin Umno atau akhbar pengampu Umno mengatakan Parti Umno adalah parti keramat orang Melayu. Parti keramat Umno bagi saya tidak ubah seperti mana telaga keramat Tok Jib yang saya ceritakan tadi.

1 ulasan:

Ahmad Redza berkata...

Perumpamaan yang baik dan wajar digunakan sebagai simbol untuk menerangkan perbuatan orang UMNO yang melaungkan UMNO parti keramat orang melayu yang keramatnya memusnahkan orang melayu yang dulunya dibantu oleh keramat tersebut,malah parti tersebut ditubuhkan untuk tujuan tersebut yang kini tidak lagi melaksanakan fungsi asal mereka tetapi sebaliknya.

Paparan Halaman