Sabtu, 27 November 2010

Saifuddin kata Umno terpaksa berubah kerana suara rakyat. PKR bagaimana?


Oleh Nazli Ibrahim

PETALING JAYA: Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini berkata dalam satu sidang medianya, Umno terpaksa berubah apabila rakyat bangkit bersuara.

"Najib takkan umumkan perubahan seperti akta gaji minima, tolak kenaikan tol...dan melakukan 'affirmative action based on needs not based on race," kata beliau.

Bagaimanapun kata-kata beliau itu turut menimbulkan persoalan adakah PKR tidak perlu berubah apabila ahli-ahlinya sendiri turut menyuarakan rasa tidak puas hati baik dalam isu pemilihan mahupun isu-isu lain dalam parti yang telah berusia 12 tahun itu.

Walaupun hingga ke saat ini, tidak dapat diukur sekuat mana kekuatan arus kebangkitan kelompok yang boleh dianggap sebagai haluan kiri dalam parti itu, namun ia tidak boleh dipandang ringan.

Para pemimpin parti dituntut supaya lebih peka terhadap apa yang mereka suarakan. Kelewatan bertindak akan menyebabkan kelompok kiri bertindak lebih jauh lagi bagi menyelamatkan parti daripada dipimpin oleh pemimpin yang tidak berjiwa besar.

Kelompok kiri ini dilihat semakin hari semakin mendapat tempat dalam PKR, khususnya selepas pemilihan yang berlangsung baru-baru ini. Hakikatnya mereka ini bukanlah musuh parti, tetapi musuh kepada mereka yang mempertahankan penyelewengan dalam parti.

Tindakkan sesetengah pemimpin haluan kanan parti ini yang mungkin melabelkan kelompok ini sebagai pengkhianat parti adalah amat tidak relevan sama sekali.

Selain itu, sikap tidak memperdulikan golongan kiri ini bakal menyebabkan ikon parti ini, Dato Sri Anwar Ibrahim menerima nasib yang sama dengan bekas bossnya, Tun Dr Mahathir Mohamad berkuasa.

Ketika lima tahun terakhir Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno, pengaruh beliau dalam partinya sendiri ketika itu mulai berkurangan akibat golongan menolak beliau dalam Umno sendiri semakin bertambah.

Golongan ini walaupun disifatkan sebagai kelompok kecil pada awalnya, ia disifatkan sebagai duri dalam daging kepada Umno apabila jumlah penolakan ini semakin bertambah dari semasa ke semasa.

Tiada ulasan:

Paparan Halaman