Jumaat, 23 Julai 2010

Lagi isu komisen: Usahawan Malaysia disoal-siasat

Suhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dilaporkan telah menyoal-siasat seorang usahawan negara ini berhubung komisyen RM11.3 juta yang diterimanya daripada dua firma Australia sebagai usahanya membantu mereka memenangi kontrak bagi mencetak dan membekalkan wang negar

Menurut akhbar, The Age di Melbourne, pihak berkuasa Australia telah memohon bantuan SPRM bagi siasatan membabitkan bayaran komisyen RM134 juta (A$47.5 juta) yang dibayar oleh firma mencetak wang Securency and Note Printing Australia - kedua-duanya anak syarikat Bank Negara Australia - Reserve Bank of Australia (RBA) - sepanjang tempoh enam tahun.

"Sumber risikan daripada soal-siasat telah dihantar kepada pasukan polis persekutuan Australia bagi menentukan sama ada eksekutif dua anak syarikat RBA itu untuk melanggar undang-undang anti-rasuah,” kata laporan itu.

"Orang tengah (Malaysia) dibayar wang bagi membantu firma RBA mendapatkan kontrak mencetak dan membekalkan wang daripada Bank Negara Malaysia...”

* dipetik dari Malaysiakini

Beduk Canang: Maka tidak hairanlah kalau negara ini benar-benar muflis pada masa akan datang. Tidak hairan juga kalau negara ini muflis sebelum tibanya tahun 2019 lagi. Walaupun komisen tersebut mungkin dibayar oleh firma asing, tentunya bayaran tersebut bakal mempengaruhi tanda harga yang dibayar oleh negara ini.

Tiada ulasan:

Paparan Halaman