Jumaat, 3 Ogos 2012

Rekod Yang Diingini dan Tak Diingini Najib

Di samping mengucapkan tahniah kepada Datuk Lee Chong Wei, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berharap pemain badminton nombor satu negara itu mencipta rekod pingat emas Sukan Olimpik pertama negara.

Saya kira bukan Najib sahaja, malah rata-rata rakyat Malaysia turut  berkongsi harapan yang sama agar pingat emas temasya suukan terbesar dunia itu berjaya dibawa pulang. 

Ironiknya, dalam arena politik negara pula, Najib sendiri sedang berusaha keras untuk mengelak dari terciptanya dua rekod negara iaitu Perdana Menteri yang tidak pernah memenangi pilihan rayanya sendiri dan Perdana Menteri tempoh perkhidmatan terpendek.

Kegagalan beliau itu juga sekaligus menjadikan beliau adalah Perdana Menteri terakhir Umno-BN yang menduduki Putra Jaya.

Bagaimanapun, sebelum ini Najib dilihat telah mencipta beberapa rekod yang tidak pernah digapai oleh lima Perdana Menteri sebelumnya.

Antaranya, Najib dikatakan Perdana Menteri pertama yang dikaitkan dengan satu kes pembunuhan.

Dalam kes tersebut, ianya turut melibatkan skandal pemberian komisyen pembelian aset pertahanan negara, walaupun bukan yang pertama tetapi yang ianya adalah yang pertama didedahkan secara besar-besaran.

Selain rekod Perdana Menteri Pertama dikaitkan dengan kes-kes berkaitan kematian warga Mongolia itu, adakah Najib mampu mengelak dari satu lagi rekod lain terpecah?

Kalau dalam soal rekod pingat emas pertama Olimpik, mungkin Najib berkongsi aspirasi dengan rakyat negara ini.

Namun dalam isu rekod Najib sebagai Perdana Menteri, saya percaya sejumlah besar rakyat negara ini menaruh harapan besar agar beliau menjadi pemecah rekod sekaligus menjadikan Malaysia negara lebih baik dari sekarang.

Beduk Canang

Tiada ulasan:

Paparan Halaman