Ahad, 1 November 2009

Aduhai Nasib Si Mak Janda...

JANDA. Itulah gelaran yang tidak diingini oleh setiap wanita. Tidak kira yang bersuami mahupun yang belum bersuami. Samada kematian suami ataupun bercerai hidup, tiada wanita yang berkahwin kerana kemarukkan title janda seperti mana sesetengah wanita yang kemaruk title mak datin. Kalau sudah memang setakat itu jodoh yang tertulis buat mereka, bak kata pepatah disangkakan hujan hingga ke petang, rupa-rupanya hujan di tengah hari. Apatah lagi bagi para isteri yang kematian suami. Sekelip mata kehilangan tempat bergantung, mengadu, bermanja dan lain-lain. Pendek kata seperti layang-layang yang terputus talinya.

Baru-baru ini, kira-kira dua minggu selepas kita merayakan Hari Raya Aidil Fitri, saya telah dikejutkan dengan berita kematian seorang sahabat akibat stroke. Kalau hendak dikirakan umur, Allahyarham masih muda lagi. Baru 40an dan isteri beliau juga sekitar awal 40an. Tetapi sudah kehendakNya. Ajal tiba tepat pada masanya, tidak kira tua atau muda.

Allahyarham adalah bekas pengawal keselamatan. Disebabkan keadaan kesihatannya yang semakin teruk, menyebabkan beliau berhenti kerja kira-kira setahun lalu. Anak-anak beliau tiga orang, masih bersekolah rendah. Isterinya pula seorang suri rumah sepenuh masa, menyebabkan saya terfikir bagaimana nanti isteri dan anak-anaknya menghadapi hari-hari mendatang tanpa suami dan bapa mereka. Sedih saya memikirkannya.

Mereka yang telah pergi, tetap pergi dan yang tinggal perlu meneruskan kehidupan. Sebelum ini saya sering berfikir tentang pandangan serong segelintir masyarakat terhadap wanita-wanita yang memegang gelaran janda, khususnya janda muda. Samada kita sedar atau tidak, golongan janda sering dijadikan kambing hitam. Kerana status janda, dengan mudah mereka dikaitkan dengan kegiatan-kegiatan yang tidak bermoral.

Katakan seorang yang diketahui janda melalui di hadapan sekumpulan lelaki berhidung belang. Tidak kiralah bujang, duda atau suami orang. Tahu apa kata mereka? Antara ungkapan yang akan keluar ialah ‘ada chance!, boleh makan!, tu dah lama tak dapat, bergetah dan bermacam lagi yang seolah-olah asalkan janda sahaja, pasti tidak mempunyai pegangan dan mudah diratah. Katakan lagi, seorang janda yang baru berpindah di kawasan rumah kita. Segelintir para isteri akan pakat-pakat memantau pergerakan janda itu ataupun pulaukan janda tersebut kerana kesangsian yang tidak bertempat.

Bukan itu sahaja, ada juga yang mengeksplotsi gelaran janda untuk tujuan komersial. Kalau baik dan kena caranya bolehlah juga diterima (?). Tetapi kalau minuman untuk tenaga batin, kenapa harus dikaitkan dengan janda? Tidak ke pelik? Bukankah lagi bagus kalau minuman untuk tenaga batin dinamakan seperti ‘untuk isteriku’ atau ‘buat suamiku.’ Itukan lagi tepat.
Mungkin ada yang beranggapan pendapat yang saya lontarkan tadi buruk bunyinya. Tetapi begitulah hodohnya persepsi yang menunjukan kehodohan moral dan ‘mind set’ segelintir masyarakat kita sendiri. Bagi para lelaki termasuklah saya sendiri, cubalah renungkan sejenak. Seandainya ditakdirkan kita yang pergi dahulu. Bagaimana nanti isteri kita melalui senario seperti di atas? Atau bagi seorang wanita, jika ditakdirkan si suami pergi dahulu, mahukan anda melalui senario tadi? Ingat, dalam dunia ini, apa yang kita buat pada orang lain boleh jadi terkena pada batang hidung sendiri.

Persepsi-persepsi buruk seperti ini harus diubah. Ramai janda-janda di luar sana, yang meneruskan kehidupannya hanya fokus semata-mata kerana adanya anak-anak yang perlu dibela. Keluar pagi, balik petang demi memberikan kehidupan yang sempurna untuk anak-anak mereka. Bahkan memiliki akhlak yang lebih tinggi dari yang bukan janda. Memang benar terdapat segelintir janda yang tidak kuat pegangan dan yang terjerumus memberikan imej buruk buat gelaran janda. Bukan semua begitu. Hakikatnya, yang bukan janda pun baik suami orang, isteri orang mahupun yang masih bujang pun ramai yang turut bergelumang dengan onar.

Pandangan serong segelintir masyarakat terhadap golongan janda harus dihentikan. Para isteri, janganlah terlalu gusar tidak bertempat jika ada janda yang baru berpindah ke kawasan kejiranan anda. Kalaupun perlu anda awasi, mungkin juga suami anda sendiri. Sekelian yang sekaum Adam dengan saya juga, cuba bayangkan bagaimana pandangan masyarakat terhadap isteri anda setelah ketiadaan anda nanti. Janda harus dipandang sama rata dengan status-status lain. Tidak kiralah samada janda kerana kematian suami atau sebaliknya. Sama-sama kita renungkan…

Tiada ulasan:

Paparan Halaman