Jumaat, 27 November 2009

Biro Tata Negara Alat UMNO

Saya pernah diceritakan oleh seorang saudara yang pernah menyertai kursus Biro Tata Negara (BTN). Menurut beliau kebanyakan isi kandungan ceramah dari kursus tersebut bertujuan untuk menaikan semangat peserta nasionlisme Melayu khasnya. Sekali pintas, kedengaran memang elok. Tetapi dalam ghairah menaikan semangat memajukan bangsa Melayu, unsur-unsur politik dan perkauman yang jelas turut diperasapkan.

Dalam salah satu ceramah dalam kursus tersebut, penceramah menceritakan bagaimana pembunuhan kaum beramai-ramai di dalam sebuah panggung wayang di negara kita semasa kejadian rusuhan kaum 13 Mei. Saya tidak dapat pastikan pula samada kejadian tersebut benar-benar pernah berlaku. Kalaulah pun kejadian itu memang pernah berlaku, seharusnya kejadian tersebut tidak perlu diceritakan lagi dari satu generasi ke satu generasi.

Kejadian rusuhan 13 Mei tersebut adalah satu titik hitam sejarah negara. Jangat terus diperhangatkan lagi. Jangan terus diperasapkan. Perbuatan memperhangatkan kembali isu itu hanya membuatkan luka lama akan terus berdarah. Selagi ia berterusan disebut-sebut, ia akan menjadi duri dalam daging dan selagi itulah matlamat menjadikan bangsa Malaysia bersatu tidak akan tercapai. Jika kejadian itu tidak benar, anda fikirkanlah apa motif mereka mengada-ngadakan cerita seperti itu dan untuk kepentingan siapa?

Selain itu, dalam ceramah kursus BTN turut dinyatakan negara ini akan menjadi huru-hara segala aspek jika ditadbir oleh parti selain BN. Sekarang semakin jelas, untuk apa sebenarnya kursus BTN diadakan dan untuk kepentingan siapa.

Tiada ulasan:

Paparan Halaman