Sabtu, 21 November 2009

Pemuda Mati Ditembak Polis Dengan Tangan Bergari?

Laporan Berita Minggu, Ahad, 15 November kejadian di Arau, dengan tajuk ‘pemuda mengamuk ditembak’ amatlah memeranjatkan. Pemuda tersebut, Mohamad Taufik 21 tahun ditembak mati setelah mengamuk dengan bersenjatakan hanya pisau pemotong sayur dan mencuba menyerang anggota polis seramai lapan orang yang datang untuk menenangkan beliau.

Sebelum itu, beliau telah pergi ke balai polis terlebih dahulu dan memaklumkan niatnya untuk bergaduh dengan rakannya atas alasan telah dianiaya. Ekoran rasa tidak puas hati terhadap rakannya beliau turut menyerang rakannya itu dan mengakibatkan beberapa kecederaan di bahagian kepala, muka dan tangan.

Sejurus ibu dan bapanya dimaklumkan tentang kejadian amuk anaknya itu, mereka terus menuju ke tempat tersebut. Bagaimanapun sebelum sempat mereka tiba ke tempat kejadian, mereka telah terdengar bunyi tembakan dilepaskan dan melihat anaknya terbaring berlumuran darah dengan tangan bergari di belakang. Ibu dan bapa Mohamad Taufik menyifatkan tindakan pihak polis itu sebagai tindakan kejam dan tidak wajar.

Memang ini satu kejadian yang pelik. Persoalannya bagaimana ibu dan bapa Mohamad Taufik mendapati anaknya yang telah ditembak di bahagian dada dengan tangan bergari di belakang? Adakah pihak polis telah berjaya mengari tangan beliau terlebih dahulu dan kemudian ‘terpaksa’ melepaskan tembakan? Sejauh mana dia mampu meneruskan amuknya dengan tangan bergari di belakang dengan kawalan seramai lapan anggota polis?

Ataukah kemungkinan kedua, setelah beliau ditembak, barulah dia digari? Wajarkah tindakan polis mengarinya dalam keadaan beliau yang pada masa itu sedang menghadapi saat sakaratul maut atau mungkin juga telah menghembuskan nafas terakhirnya. Perlukah tindakan mengari tersebut? Di manakah nilai kemanusiaan anggota keselamatan kita?

Tidak dapat dinafikan lagi, masyarakat kita hari ini meletakan imej polis sinonim dengan wang kopi ditambah pula dengan kes kematian misteri tahanan lokap dan bermacam-macam lagi yang pernah disiarkan di media. Kini, satu lagi kes yang menghairankan yang menuntut penjelasan telus dari pihak atasan PDRM mahupun pihak Kementerian Dalam Negeri. Pihak kementerian dan PDRM perlu proaktif menangani gegala ini sekali gus mengubah persepsi negatif masyarakat. Hentikan retorik kosong dan sikap membela anggota sendiri.

Tiada ulasan:

Paparan Halaman