Selasa, 11 Januari 2011

Harga barang naik: Kenyataan menteri diselar

PETALING JAYA: Kenyataan menteri-menteri berkaitan kenaikan harga barang-barang pengguna semenjak kebelakangan ini diselar dan diumpamakan seperti menteri yang tidak pernah bersekolah oleh Ketua Penerangan Pas Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

"Ini jawapan dari seorang menteri yang macam tidak bersekolah. Mereka ingat senang-senang ke nak bodohkan rakyat? Macamana harga barang tak naik? Anda meniaga sendirilah, baru tahu macamana.

"Kalau barang yang sampai kepada mereka pun harga dah mahal atau lebih tinggi dari sebelumnya, macamana mereka hendak jual dengan harga yang sama seperti sebelumnya atau lebih murah?

"Kalau nak marah kepada peniaga dan pengedar semata-mata tentulah tak adil kerana ekonomi ini seperti satu rantaian. Pengedar pula tentu akan mengambil kira harga dari kilang yang naik akibat peningkatan kos, kos pengangkutan dan sebagainya," kata beliau ketika dihubungi baru-baru ini.

Menurut beliau lagi, walaupun terdapat segelintir peniaga yang mengambil kesempatan namun secara umumnya faktor utama yang menyumbang kepada kenaikan harga barang pengguna disebabkan kelemahan kerajaan dalam menguruskan ekonominya yang tidak mendahulukan rakyat.

"Memang ada peniaga yang ambil kesempatan menaikkan harga barang tapi kenaikan harga barang sekarang ini melibatkan seluruh negara. Percayakah anda harga barang naik sebab semua peniaga seluruh negara ambil kesemapatan? Sebenarnya segelintir sahaja yang naikkan harga barang secara berlebihan.

" Tetapi media kerajaan sengaja memberi liputan terhadap penyelewengan peniaga yang menyorokkan bekalan dan menaikkan harga di pasaran berlebihan untuk mengaburi kelemahan mereka menguruskan ekonomi yang tidak mendahulukan rakyatnya.

Ustaz Idris turut menemplak kenyataan seorang Timbalan Menteri yang dipercayai merujuk kepada Timbalan Menteri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Tan Lian Hoe yang baru-baru ini berkata bekalan keperluan pengguna seperti minyak masak mencukupi di pasaran.

"Kemudian ada pula Timbalan Menteri yang cakap bekalan barang keperluan sentiasa cukup di pasaran. Contohnya minyak masak dan bawang, tapi bila kita hendak beli, terpaksa keluar masuk empat, lima kedai baru dapat.

"Itu pun harga yang mahal. Bayangkan harga bawang besar boleh cecah RM5 sekilo dari cuma seringgit lebih, lepas tu tiga ringgit lebih. Dalam masa lebih kurang setahun sahaja, sekarang dah RM5 sekilo atau RM18 seguni berbanding sebelumnya RM5 sahaja seguni," kata Ustaz Idris lagi.

Terdahulu, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Ismail Sabri berkata penyelarasan harga beberapa barangan termasuk harga bahan api yang dibuat oleh kerajaan tidak memberi kesan kepada harga barangan lain

Bagaimanapun baru-baru ini beliau mengubah kenyataannya dengan mengatakan penyelarasan tersebut akan hanya memberi impak yang minima dan tidak melibatkan semua barang.

Dalam isu yang sama, Ustaz Idris menyambut baik pelawaan Pakar Matematik Gunaan, Profesor Madya Hamid Yeop untuk berkongsi formula dengan mana-mana parti politik yang berhasrat memerintah negara ini bagi meringankan bebanan rakyat.

Dalam satu kajian yang dijalankan sebelum ini, Prof Hamid mendapati harga bahan api di negara ini boleh diturunkan memandangkan negara ini merupakan sebuah negara pengeluar minyak.

Dalam kajian yang sama juga mendapati oleh kerana Malaysia sebuah negara pengeluar minyak, harga minyak dalam pasaran tempatan tidak wajar ditentukan mengikut pasaran antarabangsa bagi membolehkan harga yang lebih rendah untuk pasaran tempatan.

Tiada ulasan:

Paparan Halaman