Selasa, 18 Mei 2010

Hendak ke Masjid? Baca ini dahulu…

Saya sebagai penduduk Negeri Selangor merasa bertanggung jawab untuk mengingatkan kepada sesiapa yang ingin bersolat di surau-surau atau masjid-masjid di negeri ini, baik yang menetap di negeri ini mahupun pengunjung dari negei lain agar menjaga tata tertib apabila melangkah masuk ke dalam surau atau masjid di dalam negeri ini.

Anda diwajibkan untuk menjauhi dari menuturkan kata-kata atau melakukan perbuatan seperti berikut ketika di dalam surau atau pun masjid di negeri ini:

1 - Dilarang berkata memberi dan menerima rasuah itu berdosa.

2 - Dilarang berkata memilih pemimpin yang telah diketahui rasuah itu berdosa

3 - Dilarang berkata meluluskan lesen pertaruhan bola sepak piala dunia adalah tindakan bertentangan dengan ajaran Islam.

4 - Dilarang berkata perbuatan memfitnah termasuk fitnah liwat itu berdosa besar.

5 - Dilarang berkata mengaibkan maruah orang lain walaupun pihak musuh adalah berdosa.

6 - Dilarang berkata perbuatan mengungkit kembali kisah silam orang-orang yang telah insaf dengan bertujuan untuk mengaibkan dan menjatuhkan seseorang juga berdosa.

7 - Dilarang berkata perbuatan menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan peribadi atau kumpulan tertentu adalah berdosa.

8 - Dilarang berkata perbuatan menyalahgunakan harta milik rakyat untuk kepentingan sesebuah kumpulan tertentu apatah lagi untuk tujuan peribadi adalah berdosa

9 - Dilarang berkata perbuatan membunuh dan melindungi pembunuh adalah berdosa.

10 - Dilarang berkata menjalin hubungan sulit tanpa nikah

11 - Dilarang berkata menyekat hak terhadap yang berhak adalah berdosa.

12 - Dilarang berkata bermewah-mewah dengan gaji buta melalui keringat rakyat marhaen adalah berdosa.

13 - Jika anda sendiri adalah seorang ahli politik, perbuatan bergaul dan bersalaman dengan jemaah lain ketika di dalam Masjid khususnya di Negeri Selangor boleh ditakrifkan sebagai perbuatan menggunakan Masjid untuk mempromosikan diri sendiri untuk meraih sokongan politik (menggunakan Masjid untuk politik).

Jika ada di antara anda yang pernah mengungkapkan kata-kata atau melakukan perkata di seperti di atas di dalam surau dan masjid di negeri Selangor maka anda dianggap telah mencemarkan kemuliaan rumah ibadat ugama Islam kerana berpolitik di dalamnya.

Barang siapa yang engkar, diingatkan anda tidak dialu-alukan untuk mengunjungi negeri ini lagi. Manakala kepada rakyat negeri lain yang bermastautin di negeri ini hendaklah segera pulang ke kampung asal di negeri masing-masing. Kepada anak-anak watan kelahiran Selangor pula, berhijrahlah ke negeri-negeri lain yang dibenarkan untuk berkata-kata atau melakukan perkara-perkara di atas di dalam Surau dan Masjidnya.


Tiada ulasan:

Paparan Halaman