Isnin, 10 Mei 2010

Mohamed Aziz samakan Melayu dan Utusan, tindakan biadap

Ucapan Ahli Parlimen Sri Gading, YB Mohamed Aziz dari BN ketika membahaskan usul menjunjung titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat baru-baru ini hanya membuatkan saya termenung panjang. Ucapan tersebut yang benar-benar ‘tulus’ hanyalah menampakan kedangkalan beliau berhujah dan memandang rendah mentaliti masyarakat Melayu di negara ini.

Umumnya masyarakat Melayu khususnya bagi generasi baru negara ini, bukan sahaja tidak menerima sama sekali perbuatan menyamakan Utusan Malaysia adalah Melayu dan Melayu adalah Utusan Malaysia, bahkan rasa terhina dengan ucapan YB tersebut. Lebih-lebih lagi akhbar Utusan Malaysia bukanlah sahaja melaporkan propaganda, putar belit politik perkauman sempit Umno dan BN, malah turut menyiarkan gambar-gambar separuh bogel dan tidak ketinggalan keputusan ‘judi halal 1 Malaysia’ iaitu keputusan nombor ekor.

Dalam ucapan YB Mohamed Aziz, akhbar yang ditubuhkan pada 1939 itu telah memainkan peranan amat penting iaitu bertindak sebagai suara orang Melayu dalam proses menuntut kemerdekaan selain menjadi organ perubahan kaum itu. Beliau juga menyifatkan tindakan orang Melayu membakar Utusan Malaysia baru-baru ini sebagai perbuatan paling biadab terhadap bangsanya sendiri.

Kenyataan tersebut amat jelas datang dari seorang YB yang buta sejarah atau memang sengaja membelakangkan sejarah. Hakikatnya, Utusan Malaysia yang ada pada hari ini bukanlah akhbar yang sama ketika di zaman ketua pengarangnya Yusoff Ishak, Said Zahari, A. Samad Ismail dan lainnya ketika sebelum campur tangan Tunku Abd Rahman di dalam Utusan Melayu.

Sejarah telah tersimpul, suara orang-orang Melayu melalui akhbar tersebut mulai berubah apabila berlakunya campur tangan Umno dan Kerajaan Perikatan yang diketuai Tunku Abd Rahman hingga membawa kepada peristiwa mogok Utusan Melayu pada tahun 1961. Akibat mempertahankan kebebasan akhbar dari campur tangan kuasa politik, ketua pengarang ketika itu Said Zahari akhirnya terbuang ke Singapura.

Kemudian pada tahun 1963 beliau ditahan di bawah Akta ISA selama 17 tahun. Said Zahari bukanlah satu-satunya individu yang ditahan kerana mempertahankan kebebasan media. A. Samad Ismail turut menjadi mangsa kerakusan Akta ISA dalam memperjuangkan kebebasan akhbar. Kesan campur tangan kerajaan yang mengakibatkan pencabulan kebebasan media tersebut telah mengubah akhbar tersebut tidak lagi menjadi suara rakyat dan Melayu khususnya tetapi telah menjadi lidah rasmi kepada Umno.

Keadaan menjadi bertambah buruk apabila Umno mula memiliki saham terbesar akhbar itu menjadikan akhbar tersebut secara sahih menjadi lidah rasmi Umno-BN. Kritikan-kritikan lantang Utusan terhadap pemerintah sebelum dicabuli campur tangan Umno dan Perikatan akhirnya menjadi semakin lunak dan memanjakan pemerintah.

Lebih-lebih lagi apabila setiap kali pemerintah berada di dalam situasi getir. Seperti mana selepas Pilihan Raya Umum ke 12 yang lalu contohnya, akhbar tersebut menjadi agen Umno dan BN untuk memulihkan imej dengan sentiasa menyiarkan berita-berita yang sedap didengar bagi Umno dan BN dan konsisten menyerang Pakatan Rakyat (PR) sekali gus membelakangkan kebenaran.

Berita-berita yang dilaporkan oleh akhbar tersebut tidak lagi bebas selepas berlakunya Mogok Utusan dan kemudiannya pemilikan saham Utusan Malaysia oleh Umno. Malahan banyak laporan berita yang sengaja ditulis untuk memutar belitkan atau memanipulasi fikiran rakyat bagi memberikan gambaran yang bersih lagi suci adalah Umno dan yang jelek lagi kotor adalah parti-parti pembakang semata-mata. Lalu, tindak balas dengan membakar Utusan Malaysia yang telah berlaku adalah manesfestasi kepada protes terhadap Utusan Malaysia yang ada hari ini.

Maka tidak hairanlah generasi baru kini beralih kepada akhbar-akhbar kiri yang lebih keras kritikannya dan bukannya akhbar-akhbar atau media arus perdana lain yang mendodoikan kerajaan. Malah kerajaan sama sekali tidak boleh menyalahkan generasi ini apabila mereka lebih mudah mempercayai berita-berita yang tersebar di internet berbanding lidah rasmi mereka itu.

Kenyataan Mohamed Aziz yang menghina Melayu dengan meletakan orang-orang Melayu setaraf dengan Utusan Malaysia jelas menunjukan ianya bukanlah berpaksi kepada sejarah perjuangan pejuang-pejuang Melayu terdahulu dan jauh sekali berpaksikan kemurnian sosial negara berbilang kaum.

Kenyataan beliau tersebut tidaklah lain dari hanya kenyataan yang bersifat perniagaan untung dan rugi akhbar tersebut dan juga Umno. Bahkan, isu berkaitan Utusan Malaysia tidak layak diperdebatkan di dalam Persidangan Dewan Rakyat yang mulia tersebut memandangkan ia hanya melibatkan tidak lebih dari kepentingan Umno dan untung rugi perniagaannya dan bukan kepentingan mana-mana bangsa mahupun kepentingan agenda negara.

Jesteru itu, tidak sukar untuk difahami ucapan YB dari Umno tersebut yang meluahkan perasaan marah terhadap tindakan orang-orang Melayu sendiri yang membakar Utusan Malaysia. Ucapan beliau tentunya berdasarkan tidak bersedia melihat akhbar yang majoriti sahamnya dimiliki oleh partinya tersungkur sekaligus merugikan Umno sendiri sebagai pemegang sahamnya.

Tiada ulasan:

Paparan Halaman