Jumaat, 30 Disember 2011

Warna ceria, warna suram 2011

Oleh Nazli Ibrahim

Dalam 2011 ini juga terkandung pelbagai isu yang menjadi bahan paparan utama di dada media samada konvensional mahupun alternatif.

REWIND 2011

Seperti tahun-tahun sebelumnya, 2011 yang bakal ditinggalkan esok turut memperlihatkan pelbagai sisi terang dan juga di sebalik sisi gelap dengan pelbagai variasi, pelbagai warna ceria dan suram sepanjang tahun.
Dalam 2011 ini juga terkandung pelbagai isu yang menjadi bahan paparan utama di dada media samada konvensional mahupun alternatif.

Antara beberapa isu utama yang sering diperkatakan sepanjang tahun ini baik di media-media massa mahupun di kedai kopi semestinya ramalan tarikh Pilihan Raya Umum ke-13.

Bagaimanapun, pelbagai tarikh yang diramalkan oleh para penganalisis politik mahupun pemainnya sendiri sebelum ini didapati telah berlalu begitu sahaja.

PRU-13 yang sebelum ini diramalkan akan diadakan pada bulan Julai, Oktober dan November, terkini bulan Mac 2012 pula semakin menjadi sebutan tarikh sebenar pilihan raya itu bakal diadakan.

Himpunan Bersih 2.0

Masih berkaitan pilihan raya, perhimpunan Bersih 2.0  juga mendapat tempat di muka hadapan media-media tempatan ketika 2011 berada di pertengahan.

Liputan besar-besaran terhadap perhimpunan tersebut termasuk yang bersifat negatif dari kalangan media kawalan kerajaan telah memberi publisiti terhadap demonstrasi raksasa yang membawa lapan tuntutan pilihan raya di negara ini.

Pada Ogos lalu, Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) untuk penambahbaikan pilihan raya telah ditubuhkan dan jawatankuasa tersebut telah bersetuju penggunaan dakwat kekal dalam pilihan raya akan datang sepertimana yang dituntut dalam demonstrasi Bersih 2.0.

Ketika sesetengah masyarakat menyokong demonstrasi ini, bagi masyarakat pro-Barisan Nasional (BN) pula menganggap tindakan mengadakan demonstrasi di negara ini merupakan satu tindakan tidak bertanggungjawab dalam memelihara ketenteraman negara.

Bagaimanapun, apa yang menariknya, bagi menyuarakan protes mereka terhadap tindakan Bersih 2.0 ini, mereka turut mengadakan demonstrasi di seluruh negara sebelum Himpunan Bersih 2.0 yang diadakan di ibu negara Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu.

Dianggarkan hampir 200 ‘anak demonstran’ dari sekecil lima tahun pembawa sepanduk telah diadakan yang rata-ratanya dianjurkan oleh parti-parti politik dan NGO pro BN.

Selain itu, fakta menarik lain sehingga 3 Julai lalu, sebanyak 2,842 laporan polis dibuat oleh pihak pro-BN terhadap Bersih 2.0.

Jumlah tersebut terus meningkat dan dipercayai jumlah keseluruhan laporan polis terhadap penganjuran Himpunan Bersih 2.0 tidak kurang 3,000 laporan kesemuanya.

Akhirnya, meskipun berhadapan dengan pelbagai kekangan pihak berkuasa, perhimpunan tersebut tetap diteruskan pada tarikh yang tetapkan dan berjaya menghimpunkan kira-kira lima puluh ribu para demonstran.

Sekurang-kurangnya tidak kurang 1,500 penyokong Bersih 2.0 ditahan sepanjang protes berlangsung termasuk di hari perhimpunan itu diadakan.

Dalam isu Bersih 2.0 ini, Dato’ Ambiga Sreenevasan yang paling menjadi sebutan apabila beliau mengetuai perhimpunan yang bersejarah itu.

* Bacaan seterusnya di Free Malaysia Today

Tiada ulasan:

Paparan Halaman