Isnin, 28 November 2011

Nasib Labu dan Labi dan kes Altantuya

Entah kenapa ketika di babak akhir saya menonton filem Nasib Si Labu, Labi lakonan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee, M. Zain dan Udo Omar segera saya kepada satu kisah lain.

Di penghujung kisah itu, Haji Bakhil, Labu dan Labi didapati bersalah kerana cuba melarikan anak gadis Haji Ibrahim iaitu Cikgu Murniyati yang dilakonkan oleh Murni Sarawak.

Bagaimanapun, nasib Labu dan Labi lebih buruk berbanding Haji Bakhil yang kaya-raya itu apabila mereka berdua tidak mampu membayar denda yang dikenakan oleh mahkamah.

Meskipun Haji Bakhil yang mengarahkan Labu dan Labi melarikan Cikgu Murniyati untuk dikahwininya, beliau tetap enggan membantu Labu dan Labi membayar denda sekaligus mengelakkan mereka dari dipenjara selama tiga bulan.

Akhirnya, merengkoklah kedua-dua mereka dalam penjara dan Haji Bakhil pula bebas dan enggan bertanggungjawab membebaskan mereka berdua.

Penamat cerita ini seolah-olah mengingatkan aku terhadap satu kisah yang begitu panas dalam negara ini semenjak dua tiga tahun kebelakangan ini.

Yang mendapat sedap masih bebas berkeliaran tetapi  yang menjadi orang suruhan pula terpaksa bertanggungjawab dan berhadapan dengan hukuman mati.

Tiada ulasan:

Paparan Halaman