Rabu, 2 Jun 2010

10 tahun Politik Malaysia: Reformasi 1998 -Tsunami Politik 2008 (2)

Bahagian 2: Kesan reformasi dalam PRU-10, 1999

Rentetan dari gerakan reformasi 1998 yang dilancarkan oleh Anwar Ibrahim itu telah berjaya menyatukan parti-parti pembangkang di bawah gagasan tidak rasmi yang dinamakan Barisan Alternatif (BA). Ketika itu, Parti Keadilan Nasional (PKN) yang baru ditubuhkan dengan Dr Wan Azizah sebagai Presiden pertamanya telah berjaya menyatukan parti DAP, PAS, PSRM dan PKN sendiri di dalam pakatan tersebut.

Antara kejayaan penting dalam mewujudkan kesepakatan dalam BA pada ketika itu, ialah kejayaan mencapai kata sepakat untuk meletakan calon satu lawan satu untuk menghadapi BN dalam PRU-10. Golongan masyarakat yang mula sedar pula telah menterjemahkan penolakan mereka terhadap BN di dalam undi-undi mereka.

Hasilnya, pada PRU-10 tersebut, PAS telah berjaya menawan negeri Terengganu dari tangan BN selain mengekalkan Kelantan. Selain itu, walaupun BA gagal menafikan majoriti dua pertiga BN dalam Dewan Rakyat, BN telah kehilangan banyak kerusi-kerusi Parlimen dan DUN terutamanya kerusi yang sebelumnya dimenangi oleh Umno serta kerusi di kawasan-kawasan bandar di tangan pakatan pembangkang itu. Rata-rata kerusi Parlimen yang masih kekal dimenangi oleh BN pula, majoriti kemenangan mereka telah merudum dengan jumlah yang besar.

Malah PKN yang hanya baru berusia setahun jagung pada masa itu telah memenangi kerusi terbanyak di kalangan parti-parti pembangkang itu. Pencapaian tersebut sekali lagi telah mencatatkan sejarah apabila Dr Wan Azizah sebagai wanita pertama di negara ini yang dilantik sebangai ketua pembangkang.

Bersambung bahagian 3: Tahun-tahun malap gerakan reformasi

Tiada ulasan:

Paparan Halaman