Khamis, 17 Jun 2010

Dakwaan ADUN BN melompat ke PR berasas

Ketika pentas politik Perak bergoncang semula dengan berita tiga ADUN BN akan melompat ke PKR sekaligus membolehkan Kerajaan Negeri Perak kembali ‘bertukar servis’ kepada PR tiba-tiba muncul pula Keshvinder Singh, ADUN Malim Nawar yang melompat keluar DAP dan menyertai kelab ADUN bebas-‘teman tetapi mesra BN’ lain.

Dalam sidang akhbar perisytiharan beliau keluar daripada DAP semalam, menyatakan bahawa punca utama beliau mengambil tindakan demikian ialah kerana telah tidak mendapat peruntukan yang cukup bagi menjamin pembangunan berterusan di kawasan Malim Nawar.

“Saya memilih untuk menyokong dan berkerjasama dengan Kerajaan Perak di bawah kepimpinan Menteri Besar Perak, Dr Zamry Abd Kadir dan akan menemuinya untuk mendapatkan peruntukan” katanya dalam sidang akhbar itu.

Dalam sidang akhbar yang sama, beliau juga menyatakan antara sebab lain beliau keluar dari DAP dan PR adalah kerana kecewa dengan kepimpinan DAP dan PR yang terlalu banyak berpolitik sehingga mengabaikan tanggungjawab kepada rakyat. Menurutnya lagi, beliau juga telah mengamati corak pentadbiran Kerajaan Negeri Perak dan Kerajaan Pusat dalam masa 15 bulan Najib Razak menjadi Perdana Menteri.

Membuktikan tiga ADUN BN bakal melompat berasas

Pengumuman Keshvinder ini sekaligus membuktikan dakwaan pemimpin-pemimpin PR Perak yang sebelum ini mendakwa seramai tiga ADUN BN akan melompat keluar BN kerana tidak berpuas hati dengan tindakan MB Perak yang melayani tiga ADUN Bebas yang keluar dari PR sebelum ini umpama anak emas memang berasas. Menurut kenyataan pemimpin PR berkenaan, ADUN BN yang bakal melompat keluar BN tersebut mendakwa tiga ADUN bebas tersebut telah menerima peruntukan yang banyak dan faedah-faedah lain berbanding mereka sebagai ADUN BN. Dipercayai kenyataan dari ADUN-ADUN BN inilah telah mendorong Keshvinder untuk melompat parti bagi memperolehi ganjaran yang sama.

Dalam isu yang sama, walaupun Dr Zamry menafikan ura-ura tersebut, sebaliknya jentera kerajaan BN Perak tidak duduk diam dengan cuma berharap ia tidak berlaku, malah mereka telah menjalankan usaha keras untuk menghalang perkara tersebut dari benar-benar berlaku sekaligus membolehkan mereka memanipulasikan fakta bahawa kenyataan dari pemimpin PR tersebut hanyalah satu penipuan kepada rakyat.

BN tidak akan duduk diam

BN juga dikatakan telah mengambil tindakan segera dengan memujuk ADUN-ADUN BN tersebut dengan pelbagai peruntukan dan janji-janji baru lain. Kemungkinan usaha Kerajaan Negeri Perak di bawah BN tersebut mampu mebuahkan hasil adalah amat cerah sekali. Ini kerana berdasarkan kuasa yang ada pada BN yang memerintah Kerajaan Negeri membolehkan mereka mengeluarkan peruntukan segera kepada ADUN-ADUN BN berkenaan bagi memujuk mereka seperti yang dialami oleh Nasaruddin Hashim (ADUN Bota) sebelum ini.

Prinsip yang boleh dibeli

Selain itu, adalah suatu prinsip yang normal di kalangan pemimpin BN, ADUN dan Ahli Parlimen Bebas yang telah melompat, kesetiaan mereka berkiblatkan kepada wang, kontrak, peruntukan dan kuasa. Kebanyakan mereka ini, perlu ada tawaran ganjaran menarik yang perlu dibincangkan terlebih dahulu kepada sesiapa yang hendak membeli kesetiaan mereka. Selain itu faktor ditawarkan jaminan terselamat dari sesuatu pendakwaan rasuah atau masalah kewangan untuk menyelesaikan bebanan hutang mereka juga memainkan peranan dalam tindakan mereka melompat parti.

Tiada ulasan:

Paparan Halaman