Khamis, 24 Jun 2010

BC: Anda sedia terima PM bukan Melayu?

Kalau ditanyakan soalan kepada sesiapa pun, adakah anda mengamalkan atau menyokong politik perkauman. Pasti individu tersebut akan menafikannya. Tidak kira samada dari kelompok penyokong BN mahupun, penyokong PR. Benarkah anda tidak mengamalkan atau menyokong politik perkauman khususnya bagi masyarakat Melayu di negara ini?

Cuba pula soalan ini. Kalaulah anda harus membuat pilihan untuk memilih salah seorang dari dua calon ini untuk dilantik sebagai Perdana Menteri.

Calon Pertama

Calon pertama seorang yang berbangsa Melayu yang telah anda ketahui dan terbukti sebagai seorang yang korup, mementingkan diri, keluarga dan kroni-kroninya, kuku besi dan hanya bertopeng kononnya melindungi hak istimewa orang Melayu padahal hanya melindungi kroni-kroninya.

Calon Kedua

Calon pilihan kedua pula seorang bukan di kalangan bangsa Melayu mungkin beliau seorang yang berbangsa samada India, Cina atau bangsa-bangsa lain yang ada di negara ini tetapi mempunyai rekod terbukti bersih, dijamin melindungi hak-hak bangsa Melayu dan bangsa-bangsa lain di Malaysia dan sentiasa menjunjungi Perlembagaan Negara ini.

Siapa yang anda pilih?

Bagaimana? Siapakah yang anda pilih? Beduk Canang (BC) percaya ia bukan satu masalah kepada seseorang yang bukan Melayu untuk menjawabnya namun jika anda seorang Melayu, adakah anda seorang Melayu yang terkedu untuk menjawab soalan ini?

Untuk itu, BC sediakan ‘pool’ di sebelah ini untuk anda menjawabnya samada anda memilih calon pertama (PM Melayu) atau calon kedua (PM bukan Melayu). Cuma yang perlu anda lakukan ialah fikirkan dan jawab mengikut pendirian anda. Anda juga perlu ingat senario yang saya tuliskan di atas tadi masih belum berlaku di negara ini cuma ‘kalau ia berlaku’ tetapi tidaklah mustahil.

BC juga sedar kemungkinan terdapat pembaca yang akan mengundi lebih dari sekali. Ia bergantung kepada kejujuran anda. Walau apa pun keputusan peratusannya nanti, mungkin ia tidaklah menggambarkan senario penerimaan sebenar keseluruhan masyarakat Malaysia. Apatah lagi ia cuma dari blog yang jumlah pembacanya tidaklah seramai mana. Apa pun BC mengucapkan terima kasih kepada pembaca yang sudi mengundi dan BC akan memberikan ulasan seterusnya kemudian nanti.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

skarang ali baba,apa salah jd baba ali pulak??

Paparan Halaman