Ahad, 11 Disember 2011

AUKU, ISA: Apa Anwar buat semasa dalam kabinet?


Bukanlah terlalu sukar untuk menyelami apa yang sedang dihadapi oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah hari ini mahupun Datuk Zaid Ibrahim beberapa tahun dahulu.

Di dalam kabinet kerajaan Barisan Nasional, mempunyai pendirian yang berbeza dengan pemimpin lain khasnya dengan pucuk kepimpinan merupakan sesuatu yang tidaklah dialu-alukan.

Malah pendirian berbeza ini akan membuatkan seseorang itu semakin terpinggir dari arus perdana politik Umno-BN.

Ia jelas seperti mana yang telah berlaku terhadap Tun Musa Hitam, Tengku Razaleigh, Zaid Ibrahim dan Datuk Seri Anwar Ibrahim tentunya. 

___________________________________________________________________


Artikel Retro: 

Rasuah, AUKU, ISA: Apa Anwar buat semasa dalam kabinet?

Setelah 12 tahun Anwar Ibrahim dipecat dari semua jawatan dari kerajaan dan Umno, pada 2009 lalu beliau bergiat semula dalam sepak terajang politik negara ini. 

Jikalau dahulu, semasa di dalam kerajaan beliau menjalankan dasar-dasar kerajaan, berbeza dengan sekarang, beliau ialah ketua pakatan pembangkang yang disegani. 

Kelantangan beliau mengkritik dasar-dasar kerajaan hari ini, khususnya terhadap rasuah, ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) dan AUKU (Akta Universiti dan Kolej Universiti) kadang kala menimbulkan persoalan, apa yang beliau lakukan semasa beliau berada di dalam kabinet?


Apabila berbicara mengenai hal ini, perkara yang sering tidak lepas dari persoalan ialah adakah Anwar memang benar-benar menentang rasuah yang semakin membarah dalam kerajaan, akta-akta yang menindas kebebasan bersuara - ISA, AUKU dan lain-lain akta yang seumpamanya. 

Tindakan Anwar ketika di dalam kabinet 

Persoalan mengapa beliau tidak melakukannya semasa beliau berada di dalam kerajaan dahulu pasti dipersoalkan dan tentunya lebih kerap dimainkan oleh pemimpin-pemimpin BN dan kolumnis media-media kawalan kerajaan. 

Bukankah ketika itu adalah kesempatan terbaik untuk beliau memansuhkan akta-akta drakonian tersebut dan mengheret jerung-jerung yang menerima rasuah ke muka pengadilan?


Timbalan PM era Mahathir paling mencabar

Umum mengetahui, menjadi seorang Timbalan Perdana Menteri kepada Mahathir Mohamad tidaklah semudah menjadi Timbalan Perdana Menteri kepada Abdullah Badaw, Najib Razaki dan tiga PM sebelumnya. 

Bagi Abdullah Badawi memadai dengan hanya seorang timbalan berbanding Mahathir yang mempunyai sehingga empat orang Timbalan Perdana Menteri.


Malah kuasa pemutus keputusan penting oleh para menteri yang ada dari dahulu hinggalah hari ini juga tidaklah mutlak walaupun dalam bidang kuasa kementerian masing-masing. 

Contohnya, Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Pelajaran tentunya tidak akan menarik semula perlaksanaan PPSMI jika tidak dipersetujui oleh Najib. 

Begitu juga dengan Hishamuddin sebagai Menteri Dalam Negeri, tentunya tidak akan berani, walaupun sekadar menyebut pindaan ISA akan dikaji jika tiada lampu hijau dari Najib atau mungkin juga diilhamkan sendiri oleh Najib.

Sama juga dengan isu kenaikan harga gula, beras, petrol dan lain-lain. Walaupun menurut mereka, pada dasarnya, setiap keputusan yang dibuat telah dibincangkan dalam mesyuarat kabinet, namun kuasa veto Perdana Menteri adalah pemutus utama tidak dapat dinafikan. Akhirnya, telunjuk 1 Malaysia itulah juga akan dijadikan kiblat.

Apatah lagi menjadi Timbalan kepada Mahathir, tentunya memerlukan seseorang yang sehaluan dengannya, seseorang yang mampu menari seirama dengan tariannya, tidak kira samada tindakan itu menguntungkan rakyat atau menguntungkan kroni. 

Apa yang penting, harus bersedia mengungkapkan kata-kata ‘yes boss’. Perilaku seperti ini tentunya bertentangan dengan jiwa Anwar Ibrahim sendiri hinggalah mengundang pertengkaran demi pertengkaran antara kedua mereka.

Kejadian pertengkaran antara mereka ini diakui sendiri oleh mereka yang rapat dengan Anwar Ibrahim seperti Azmin Ali, Ezam Nor malah Mahathir sendiri turut pernah mengakuinya. 

Pernah dalam beberapa ceramah politik oleh Ezam Nor dan Azmin Ali sekitar tahun 1999, mereka menceritakan bagaimana pada suatu hari, Anwar Ibrahim keluar dari bilik PM dengan muka yang merah padam setelah bertengkar dengan Mahathir berkenaan isu penyelewengan yang dilakukan oleh Menteri Kabinet dan VIP Umno yang lainnya.

Sikap Mahathir yang melindungi perlakuan menyeleweng ini sama sekali tidak dapat diterima oleh Anwar. 

Selain itu, keutamaan dasar Mahathir untuk menyelamatkan syarikat-syarikat kroni dengan menelan belanja berbillion ringgit akibat kemelesetan ekonomi ketika itu tidak dipersetujui oleh Anwar yang ketika itu Menteri Kewangan telah memburukan lagi hubungan mereka.

Kecurigaan Mahathir terhadap Anwar

Pada tahun 1997, ketika Mahathir bercuti 3 bulan di luar negara, Anwar Ibrahim yang ketika itu memangku jawatan Perdana Menteri telah mengambil kesempatan itu dengan mengubal Akta Pencegah Rasuah 1997. Tindakan Anwar itu telah menambahkan kecurigaan Mahathir terhadap beliau. 

Mahathir mula merasakan Anwar sebagai seseorang yang tidak boleh diharapkan untuk menjaga kepentingannya dan kroni-kroninya apabila beliau bersara kelak. 

Ditambah pula, hasutan-hasutan dari mereka yang turut merasakan diri mereka bakal terancam dengan dakwaan rasuah apabila Anwar dilantik sebagai Perdana Menteri nanti.

Ketika itu, pendirian Mahathir yang terlalu obses terhadap ISA dan AUKU memanglah amat jelas dan diketahui umum. Apatah lagi, AUKU adalah akta dari air tangan beliau sendiri. 

Beliau yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri ketika itu tidak akan teragak-agak menggunakannya ke atas penentang-penentang beliau.

Sekiranya ketika itu Anwar mula menunjukan pendirian kerasnya dan bertindak agresif untuk menghapuskan kedua-dua akta ini, tentunya awal-awal lagi Anwar akan tersingkir dari persaingan politik untuk menuju puncak dan sekaligus menggagalkan misinya yang hanya setengah jalan sahaja. 

Malah, lebih dari itu, nescaya beliau tidak akan mampu sampai ke jawatan nombor dua kerajaan yang berjaya disandangnya ketika itu.

Falsafah politik Anwar

Untuk menghapuskan kedua-dua akta ini dan memerangi rasuah secara total, Anwar perlu berada di puncak terlebih dahulu.

Jika difahami falsafah politik beliau, “untuk mengubah sesuatu, kita harus berada pada sesuatu kedudukan yang betul,” maka jelaslah, semasa beliau di dalam kerajaan lagi beliau telah mula melaksanakan misinya untuk melakukan perubahan terhadap sistem-sistem yang beliau tentang termasuklah ISA, AUKU dan amalan rasuah yang semakin berleluasa. 

Cuma kerana demi melindungi misinya pada masa itu, tidaklah beliau tunjukan secara agresif walaupun telah dapat dihidu oleh pemimpin kerajaan yang korup. 

Untuk mencapai matlamat itu, perkara pertama yang perlu beliau lakukan ialah menakluk puncak tertinggi dalam pemerintahan negara ini.

* Artikel retro ini telah diterbitkan di BC pada 13 Mac 2010. Selain itu, juga pernah diterbitkan di akhbar Konsep Era Pakatan. 

Tiada ulasan:

Paparan Halaman