Ahad, 11 Disember 2011

Untuk mengubah kita harus berkuasa

Bukanlah mudah untuk mengubah sesuatu sekiranya anda tidak berada di sesuatu kedudukan yang betul atau lebih tepat lagi sekiranya anda tidak memiliki kuasa penuh.

Memang benarlah seperti mana falsafah politik Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih kurang begini, 'untuk mengubah sesuatu, anda harus berada di satu kedudukan yang betul.' 

Demikianlah yang berlaku terhadap Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah apabila terdapat jabatan hal ehwal pelajar di beberapa universiti bertindak tidak selari dengan pendirian beliau.

Malah pernah suatu ketika, sebuah program forum anjuran mahasiswa sebuah universiti yang turut menjemput beliau sebagai ahli panel telah dibatalkan gara-gara campur tangan pihak universiti.


Kejadian itu, selain campur tangan politik yang mungkin melibatkan individu yang berkedudukan lebih tinggi dari Saifuddin, ia turut menggambarkan pihak pentadbiran universiti terbabit tidak menghormati kedudukan beliau sebagai Timbalan Menteri Pengajian Tinggi.
______________________________________________________________________

Debat AUKU diganggu, Saifuddin mahu jawapan

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah menuntut jawapan mengenai percubaan Jabatan Hal Ehwal Pelajar (HEP) Universiti Malaya (UM) mengganggu debat nmengenai Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) malam tadi.

NONE"Saya dukacita debat AUKU di UM malam tadi terbatal ketika ia
sedang diadakan. Saya sedang menyiasatnya," tulisnya dalam Twitter.

Debat di UM itu bermula jam 9 malam antara dua pesaing utama di kampus - Pro-Mahasiswa yang anti-AUKU dan Pro-Aspirasi yang menyokong undang-undang itu.

Apabila dihubungi, presiden KAMI, Haziq Abdullah Abdul Aziz berkata debat tersebut berjaya berjalan hingga tamat, tetapi dicemari beberapa percubaan pihak keselamatan kampus untuk menghentikannya.

NONE"Apabila mereka mula mengganggu kami, waktu sesi soal-jawab, kira-kira empat pengawal keselamatan cuba menghentikan debat tersebut atas arahan (timbalan naib canselor) Rohana Yusof (kiri).

"Mereka tutup lampu kami tetapi kami buka balik," katanya.

Bagaimanapun, Haziq Abdullah berkata pengawal tersebut tidak cuba menghalang mereka daripada bercakap.

Katanya, presiden Majlis Perwakilan Pelajar UM, Mohd syahid menghubungi Rohana dan berunding dengan beliau supaya menggunakan budi bicara dan membenarkan debat itu diteruskan.

Rohana enggan, kata Haziq Abdullah, tetapi keadaan itu memberi masa kepada mereka untuk meneruskan debat itu yang dihadiri 300 pelajar, hingga tamat pada jam 10.15 malam.

* The Malaysian Insider

Tiada ulasan:

Paparan Halaman