Jumaat, 16 Disember 2011

Adakah PR berkerjasama dengan Pakatan Pembangkang Borneo?


Datuk Dr Jeffrey Kitingan semalam mengumumkan pembentukan perikatan Sabah dan parti-parti yang berpangkalan di Sarawak dikenali sebagai Pakatan Borneo Bersatu yang akan memberi cabaran kepada Barisan Nasional pada pilihan raya umum ke-13 adalah sesuatu yang baik untuk rakyat kedua-dua negeri itu.

 

Bukan itu sahaja, parti-parti tersebut juga mewakili kepentingan rakyat Sabah dan Sarawak secara terus dan tidak bergantung kepada parti-parti dari Semenanjung Malaysia.

 Bagaimanapun penubuhan pakatan ini akan menjejaskan peluang Pakatan Rakyat untuk menang di Sabah dan Sarawak.

 

Pakatan Rakyat merupakan pakatan parti-parti pembangkang  yang pemimpin-pemimpinnya datang dari seluruh pelusuk negara termasuk pemimpin yang datang dari Sabah dan Sarawak. 

 

Adakah Pakatan Rakyat akan menjalinkan kerjasama dengan parti-parti dalam pakatan yang ditubuhkan oleh Jeffrey untuk mengelakan undi pembangkang berpecah dalam PRU-13 nanti.

____________________________________________________________________

Jeffrey Kitingan tubuh Pakatan Borneo Bersatu fokus Sabah, Sarawak di PRU-13


December 16, 2011

KOTA KINABALU, 16 Dis — Presiden Barisan Borneo Bersatu (UBF) Datuk Dr Jeffrey Kitingan hari ini mengumumkan pembentukan perikatan dengan Sabah dan parti-parti yang berpangkalan di Sarawak dikenali sebagai Pakatan Borneo Bersatu yang akan memberi cabaran kepada Barisan Nasional pada pilihan raya umum ke-13.

Bekas naib presiden PKR itu membuat pengumuman berkenaan di sini dengan kehadiran Presiden Parti Reformasi Negeri (STAR) yang berpangkalan di Sarawak, Dr Dripin Anak Sakoi, yang memegang jawatan itu selepas bekas president Dr Patau Rubis memegang jawatan pengerusi tetap parti.

Turut hadir presiden sementara parti USNO yang baru dipulihkan, Datuk Badaruddin Tun Datu Mustapha dan Timbalan Presiden Parti Maju Sabah Amde Sidik.

“Sabah dan Sarawak mempunyai kepentingan bersama. Kami rasa terdapat keperluan untuk menubuhkan sebuah perikatan sebagai platform untuk meneruskan agenda Borneo.

“Kami (Sabah dan Sarawak) boleh menjadi rakan sepasukan dalam melindungi dan memelihara kepentingan dan hak rakyat di kedua-dua negeri,” katanya kepada pemberita selepas membuat pengumuman itu pada sambutan ulang tahun pertama UBF.

Bagaimanapun beliau tidak menamakan platform bagi beliau dan penyokongnya tentang karier politiknya di sebalik spekulasi bahawa beliau akan membentuk cabang parti yang berpangkalan di Sarawak itu di Sabah.

Dipetik Bernama Online, beliau juga berkata pembentukan perikatan itu adalah platform terbaik untuk memenangi tujuan itu dan menjaga kepentingan rakyat Sabah dan Sarawak.

“Tumpuan kami sekarang adalah untuk mengukuhkan kepentingan Borneo dari perspektif tempatan,” katanya.

Dengan kemunculan perikatan yang berpusat di Borneo, parti pemerintah BN akan berhadapan cabaran getir bukan hanya daripada Pakatan Rakyat tetapi juga Pakatan Borneo Bersatu di Sabah dan Sarawak.

Ditanya simbol baru perikatan itu pada PRU akan datang, beliau berkata: “Ia masih lagi belum ditetapkan, tetapi kami sedang mengusahakannya.”

*The Malaysian Insider


Tiada ulasan:

Paparan Halaman